Når kommunikationen fejler - a1kommunikation

Når kommunikationen fejler


Vi har nu inden for den samme uge oplevet at få henvendelser fra kunder, der forventer, at vi udretter mirakler og giver svar på det, kunderne ikke engang selv har svaret på. Spørgsmålet er, hvor kommunikationen har fejlet?

Hos a1 servicerer vi både private og virksomheder, og det har i alle årene fungeret rigtig godt. Alligevel har vi indimellem oplevet fra de private kunder, at deres forventninger til en tekstforfatter og til tekstforfatning generelt falder helt ved siden af, hvad vi rent faktisk kan opfylde.
For det første tror flere af dem, at vi kan udrette mirakler ved at ligge inde med svar, som de endnu ikke selv har. Spørgsmål som: Hvor vil du hen med din tekst (dit budskab), hvem henvender den sig mod (din målgruppe), hvad er dine kerneprodukter, og hvem er du som afsender, regner nogle private kunder med, at vi skal kunne besvare for dem.

En tekst er ikke bedre end sit indhold

… pointerer vi, og derfor er vi nødt til at kende svarene, hvis vi skal kunne skrive en god, sælgende tekst. Men er det ikke vores opgave som tekstforfattere, som kommunikationsbureau selv at svare?
Nej. Vi vejleder, guider og hjælper med at stille spørgsmål, der kan afføde konkrete svar, men vi kan ikke svare endeligt på de vigtige spørgsmål.
Puhhh, så bliver det jo pludselig en tung omgang, fornemmer vi, at de pågældende kunder tænker, der slukørede går i tænkeboks for at komme videre med deres kommunikation. Og så er det, de opdager, at de ikke har alle svarene, og at de måske slet ikke er klar til vores hjælp.

En god tekstforfatter er også en kommunikationsrådgiver

… siger vi opbakkende og opmuntrer med, at den lidt tunge fornemmelse kan være meget almindelig i begyndelsen af en god proces. Men at vi er her for at hjælpe og guide processen i den rigtige retning.
Og så er det, klappen smækker for nogen, lidt ligesom dengang tømreren fortalte mig, at vi altså ikke kunne nøjes med at lægge tagpap, men skulle have helt ny tagkonstruktion.

En hat til en kanin

I en anden situation oplevede vi, at der var en kæmpe kløft imellem, hvad den private kunde ønskede at udtrykke, og hvem hun egentlig var. Og da et af kommunikationens dogmer er, at du skal være tro mod, hvem du er – vise troværdighed – kunne vi ikke skrive en tekst med en helt anden udsigelse, der slet ikke ramte målgruppen. Kunden troede, at vi som tekstforfattere var tryllekunstnere; at vi kunne omdanne en kanin til en hat. Men er det ærlig kommunikation?

At kommunikere er svært

Spørgsmålet er så, hvor kommunikationen har fejlet? Er det vores job i starten af et samarbejde at understrege, at vi hverken kan finde svarene på de vigtige kommunikationsspørgsmål eller trylle folk om til noget, de ikke er?
JA, tænker jeg, men en skepticisme daler ned over tastaturet, og jeg frygter, om kommunikationen i nogle situationer simpelt hen bare er for svær. Måske er kløften imellem, hvad vi som firma ønsker at give vores kunder, og hvad disse private kunder ønsker af os, bare for stor? Måske kræver det lidt kendskab til kommunikation at hyre sådan nogen som os, medmindre vi bare suser til taster og skriver ‘et eller andet’ uden de store kommunikative tanker. Men så mister vi jo al vores troværdighed. Eller gør vi?

VN:F [1.9.22_1171]
Vurdering: 5.0/5 (1 Stemme i alt)
Når kommunikationen fejler, 5.0 ud af 5 baseret på 1 rating



Etiket: , ,
Udgivet i Kommunikation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ønsker du at få løst en opgave?
 
a1kommunikation