Hej med dig, og velkommen til a1. Skal vi hjælpe dig med at få succes online? Så er vi lige her. Eller du kan læne dig tilbage og læse (de måske klogeste) ord om content marketing. God læselyst.
I vores serie “Få succes online” har vi talt med en række eksperter, der med hver deres baggrund kommer med gode råd til, hvordan du kan få succes online. I denne artikel har vi stillet spørgsmål til Ann Barbara Birkmand, der er uddannet art director og etnolog og har mere end 25 års erfaring fra reklame- og kommunikationsbranchen. Ann Barbara arbejder i dag blandt andet med brugeradfærd og kommunikation i alle afskygninger, så vi har derfor stillet spørgsmål til nettets måske vigtigste disciplin: Content.
Hvilken (marketing)disciplin vil du fremhæve, når det handler om at få succes online?
Content marketing – uden tvivl.
Hvis jeg (ultra kort) skal forsøge at definere begrebet content marketing, vil jeg sige, at:
Content marketing er en disciplin, der fokuserer på at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsistent indhold for at tiltrække og fastholde en klart defineret målgruppe.
Formålet med Content marketing er at få ”nogen til at gøre noget”
– noget, der på kort eller lang sigt gavner din forretning.
Content betyder i bund og grund alt det indhold, du lægger op på de digitale platforme – din hjemmeside og de SoMe-kanaler, du har valgt at bruge. Altså indhold, der skal tiltrække og fastholde dine kunder. Content marketing bør være kernen i din markedsføring, selvom det kræver både tid og tålmodighed.
Det interessante ved content marketing er, at du kan nå din målgruppe uden at bruge penge på fx annoncer, og så kan du måle effekten af det, du laver – du kan se, hvor mange der klikker, læser, ser, køber og så videre. Du kan med andre ord se, hvad der virker og ikke virker.
Hvis det i princippet ”bare” handler om at skabe og distribuere noget indhold, hvorfor er det så særligt tidskrævende?
Fordi mange virksomheder overser eller ignorerer den del, der handler om at være værdifuld og relevant over for målgruppen. Hvis du læser definitionen af content marketing igen og fjerner værdifuldt og relevant, ser du netop forskellen på god content og ligegyldigt spam. Hvis du bare råber op om dig selv og lovpriser dine produkter, vil jeg slet ikke kalde det content, men ligegyldigt reklamestøj uden reel værdi for din modtager.
Content handler netop om at skabe værdi – det skal være nyttigt og brugbart for din målgruppe. Det betyder, at du ikke bare kan antage, hvad din målgruppe foretrækker eller har brug for – du bliver nødt til at være nysgerrig og oprigtigt interesseret i, hvad du kan hjælpe din målgruppe med. Kun ved at lytte, får du en reel indsigt i, hvad du kan bidrage med og hvordan. Og det tager tid. Men den indsigt er essentiel, når du skal skabe den tillid og de relationer, der er nødvendige, hvis du vil øge efterspørgslen på netop det, du sælger. Du skal betragte content som en dialog – og her kan du snildt drage en parallel til den ”virkelige” verden, hvor en god dialog forudsætter oprigtig interesse, nysgerrighed, at du lytter og stiller spørgsmål.
Når du så siger noget, skal du være oprigtig. Du skal have noget på hjerte. Du skal være troværdig. Du skal være tilgængelig, når folk kommenterer dit indhold eller stiller spørgsmål. Frem for alt skal du være et menneske. Mennesker køber af mennesker – det gælder både holdninger, produkter, ydelser.
Hvordan omsætter man så sin indsigt til god content?
Et godt sted at starte er at opbygge et univers omkring det, du sælger. Her er det måske værd at nævne, at content marketing slet ikke er en ny tilgang til marketing. Tænk fx på kogebogen “Karolines Køkken”, der i 1972 blev udviklet af Mejeriforeningen og husstandsomdelt. Hensigten med kogebogen var at inspirere forbrugerne til at lave mad – mad med fløde, mælk, smør og andre produkter fra Mejeriforeningen. Det er et genialt eksempel på content, som skaber et behov og et engagement hos forbrugerne uden at reklamere direkte for et specifikt produkt. Kogebogen havde derfor en reel værdi for både forbrugerne og Mejeriforeningen.
Hvis du sælger korrektur, har du helt sikkert en ide om, hvilke stavefejl og sproglige misforståelser der går igen. Del din viden, dine huskeregler og tips – hjælp din målgruppe med at huske forskellen på ”ligge” og ”lægge”, at ”i gang” er i to ord og ”unbrakonøgle” staves med ”n”. Fortæl en sjov historie om de misforståelser, der kan opstå, når man bruger talemåder og ordsprog. Skriv et blogindlæg om sprogets udvikling, eller lav en guide til korrekt punktopstilling.
På den måde opbygger du langsomt, men sikkert din position gennem værdifuld content – du bliver synlig på en sympatisk måde, fordi du deler ud af din viden. Du opbygger en relation til din målgruppe, som helt sikkert vil huske dig næste gang, de har brug for en korrekturlæser.
Hvad er dit bedste råd til at få succes online?
Hvis vi tager udgangspunkt i, at du har lyttet til din målgruppe og defineret, hvordan du kan skabe værdi, er det en stor fordel at sætte din content i system. Lav en content-plan, der strækker sig over (lang) tid. Brug eventuelt et årshjul eller lignende, så du kan planlægge, hvad der skal udkomme hvornår – kig på, om der er særlige højtider eller tidspunkter på året, hvor dit indhold er særlig relevant.
Lav en liste over de indholdsformater (blogindlæg, guides, videoer, små tips, sjove indslag, e-bøger mv.), der er realistiske for dig, og tænk over, hvordan du kan mikse dit indhold, så der er variation. Det tager tid at lave en content-plan, men den hjælper dig med et overblik og et fokus på konsistent indhold. Det er jo ikke meningen, at du skal have alting færdigt og klar på forhånd, men brug planen til løbende at plotte ideer ind til kommende indhold.
Sidst, men ikke mindst skal du huske at måle din indsats. Kig på, hvad der virker på hvilke kanaler. Måske opdager du, at enkelte kanaler performer lang bedre end andre. Hvis dette er tilfældet, kan du eventuelt foretage en ”kanalrengøring”, hvor du fokuserer på de kanaler, der konverterer bedst, og lader de andre ligge. Du behøver ikke være over det hele – brug kræfterne der, hvor du skaber mest værdi for din målgruppe og din forretning.