Hvad er SEO?
Vi skriver sælgende hjemmesidetekster, der rangerer højt i Google. Vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at skrive tekster; eller du kan læse med her og blive klogere på, hvad SEO er, før du selv går i gang med at skrive.
For at forstå, hvad en søgeoptimeret tekst er, er vi nødt til at forstå grundprincipperne i SEO. At forklare dem kort vil være det samme som at svare: ”Den klarer jeg lige,” hvis jeg blev bedt om at bygge Eiffeltårnet. Alligevel vil jeg gøre et ydmygt forsøg.
SEO står for Search Engine Optimization – på dansk: søgemaskineoptimering.
Sagt med flere ord: at forbedre dit indhold, så søgemaskinerne finder og rangerer det højt i søgeresultaterne. Det er vi interesserede i, fordi vi gerne vil have vores hjemmeside op at ligge på side 1 (og gerne som nr. 1 på side 1). For som man populært siger: ”Det bedste sted at skjule et lig er på side 2 på Google!” Der er ikke mange, der gider bruge tiden på at klikke en side videre og slet ikke 3, 4 eller 20 sider videre – så ligger man blandt de første søgeresultater, får man mere trafik ind til sin side.
Og trafik kan betyde mange besøg, og mange besøg kan betyde mange konverteringer eller vigtig omtale. At ligge på side 1 er altså målet. Og SEO er midlet!
Hvordan du kommer op at ligge nr. 1, kræver en mere uddybende forståelse af, hvad SEO er, og derfor tager vi en analogi i brug.
Vi sammenligner internettet med et bibliotek. Ligesom med internettet findes der kun dét ene bibliotek. Så det er MEGET stort, og du kan finde alt det, du leder efter, hvis der er skrevet om det. På biblioteket arbejder flere bibliotekarer. Den mest populære er Google, som står for ca. 95 % af alle søgninger i Danmark og 77 % på verdensplan. Hver bibliotekar har samme funktion som en søgemaskine. De hjælper dig med at finde det, du søger. På biblioteket er der bøger fra gulv til loft i uendelige rækker. Sådan er det også på internettet. På internettet er det bare hjemmesider og ikke bøger, der giver os det, vi har brug for. Vi går over til en af bibliotekarerne, for vi er på jagt efter viden om franske vine. Den bibliotekar, vi henvender os til, kalder vi Fru Søge. Fru Søge er interesseret i at hjælpe os så godt som muligt. Det er ikke mindst hendes job; hun vil også gerne være sikker på, vi kommer igen og ikke går over til en af de andre bibliotekarer. Derfor er det ikke nok for Fru Søge blot at finde nogle bøger, hvor ordet fransk vin er nævnt. Fru Søge vil gerne finde de bøger, der beskriver franske vine allerbedst og giver os præcis den viden, vi efterspørger, for hun vil gerne tilfredsstille sin bruger. Fru Søge har sit navn på spil.
Internettet er som et bibliotek, og søgemaskinerne er som bibliotekarer, der viser os vej til det, vi søger efter. SEO (søgemaskineoptimering) vil sige at optimere indhold, så søgemaskinerne finder og rangerer det højt i søgeresultaterne.
Er din hjemmeside en af de første, Fru Søge finder og anbefaler?
Du kan selv tjekke dine placeringer i søgemaskinerne ved fx i Google Chrome at gå op i venstre hjørne og klikke på knappen med de tre streger (burger-menuen, fordi det ligner to boller og en bøf) og vælge: Vælg inkognitovindue. Så kommer der et nyt vindue frem med en lille undercoverdetektiv oppe i venstre hjørne, og så kan du taste søgninger ind og se, hvordan du er placeret. Inkognitovinduet kan naturligvis også bruges i andre browsere.
Vælger du ikke inkognitovinduet, vil din hjemmeside automatisk ligge højt, for Google anbefaler dig netop de sider, der er relevante for dig, som du i forvejen besøger ofte, og som ligger geografisk tæt på dig. Vælger du inkognitovinduet, får du et objektivt billede af dine placeringer – altså sådan som dine potentielle kunder ser søgningerne.
Hvis du lige har lavet en ny hjemmeside eller lagt en masse nyt indhold op, kan søgemaskinerne godt rangere dig højt i dagene efter. Det kaldes wow-effekten, men betyder desværre ikke, at du nødvendigvis beholder dine rangeringer. En placering er ikke fast. Den varierer, alt efter hvad du foretager dig på din side, og hvad dine konkurrenter foretager sig. Tjek derfor dine placeringer jævnligt. Men tjek dine placeringer for alle de ord, du gerne vil findes på.
Brug altid inkognitovinduet, når du skal teste din egen hjemmesides placering.
Hvem og hvor mange besøger din hjemmeside?
Du kan selv tjekke, hvem og hvor mange der besøger din side ved at bruge Googles værktøj Analytics. Analytics kan hentes som app, så du nemt og på daglig basis kan følge med i, hvor mange besøgende du har på din side, og få statistikker over, hvor meget dit besøgstal er hhv. steget og faldet i løbet af fx det sidste år. Analytics viser dig også, hvilke af dine undersider de besøgende er på og hvor længe, hvor de besøgende kommer fra – om de kommer fra Google eller er henvist fra andre sider – og meget andet, som er brugbart og interessant at vide. Husk dog at gøre opmærksom på, at din side anvender cookies, hvis du bruger Analytics. Det er lovpligtigt ifølge den nuværende EU-lovgivning. (Du kan i Word-Press installere et plugin, der hedder Cookie Consent).
Brug Google Analytics, hvis du vil vide, hvem og hvor mange der besøger din side.
Søgemaskinerne skal kunne læse med
Når vi skriver til nettet, skriver vi til en reel læser (vores modtager/målgruppe), men skal undervejs sørge for, at søgemaskinerne læser med, finder vores tekster og ikke mindst indekserer dem i deres søgeresultater. Vi skal med andre ord være sikre på, at Fru Søge kan finde de bøger, vi har skrevet, og anbefaler dem til alle bibliotekets brugere. For ligesom Fru Søge bestemmer, på hvilke reoler bøgerne skal stå, og hvor langt væk de skal stå fra skranken, bestemmer søgemaskinerne vores hjemmesides placering i søgningerne.
Fru Søge tager sit job meget alvorligt og elsker, når en forfatter har kælet for sin bog og gjort sig umage. En bog, Fru Søge kan være stolt af at vise frem, fordi den er relevant for os. Hun er på ingen måde interesseret i at anbefale os noget, vi ender med at være utilfredse med, for så bruger vi jo bare en af de andre bibliotekarer, næste gang vi henvender os i skranken.
Fru Søge har mange års erfaring. Når vi siger til hende, at vi leder efter bøger om vine, kan hun uden at blinke vise os vej igennem de uendeligt lange gange af bøger og pege alle dem ud, der forklarer om vine. Imponerende. Da der er stor sandsynlighed for, vi tager den første bog, Fru Søge viser os, er forfatterne ekstra opmærksomme på at skrive og formidle deres bøger SÅ godt, at det måske netop er deres bog, Fru Søge først tager fat i. Men Fru Søge bliver hele tiden bedre og bedre til at se, om forfatteren har brugt feje tricks og kneb, så bogen fremstår prangende og flot uden at have noget indhold i sig, eller om forfatterens bog virkelig er værd at læse. Ligesom Fru Søge går gennem de lange gange fyldt med bøger og læser dem for bl.a. at vurdere deres omslag, indhold, opbygning og ærinde, crawler søgemaskinernes robotter (i SEO-slang kaldet botter) også vores hjemmeside og læser teksten. Jo længere tid Fru Søge er på biblioteket, jo bedre bliver hun til at skelne godt fra dårligt. Det samme gælder naturligvis søgemaskinerne.
De udvikler konstant og hurtigt på deres algoritmer, så de bliver bedre og bedre til at vurdere, hvilke hjemmesider der skal rangere højt. (En algoritme er en programmeret opskrift til at læse et konkret problem, fx har Google en algoritme, der kontrollerer, hvor ofte man opdaterer med nyt indhold).
Når søgemaskinerne skal indeksere en side, lægger de bl.a. vægt på, at:
- indholdet er relevant og i høj kvalitet.
- der løbende kommer nyt indhold.
- siden har mange besøg/trafik.
- brugerne er på siden længe.
- siden konverterer godt.
- brugerne anbefaler siden.
Alt i alt fokuserer søgemaskinerne på, om det er en populær kvalitetsside, de gerne vil anbefale – ligesom der på de fleste biblioteker er en hylde, hvor bibliotekarerne anbefaler særligt populære, relevante, aktuelle og anmelderroste bøger til deres brugere.
Søgemaskinernes vigtigste ærinde er, at vi som brugere får en god brugeroplevelse – at de anbefaler lige præcis det, vi leder efter. En søgemaskine er en virksomhed, der lever af tilfredse kunder – ligesom vi gør.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!