Lækre hjemmesidetekster: Skriv positivt
Vi skriver hjemmesidetekster for iværksættere og virksomheder som Kärcher, Coop, Folketinget og Pilgrim. Vi hjælper også gerne dig med sælgende hjemmesidetekster, der giver mere trafik. Eller du kan læse med herunder og få gode råd til, hvordan du selv skriver tekster, der sælger.
”Jeg er ikke terrorist.”
”Okay, men er der en grund til, du siger det?” … ”Nu gør du mig nervøs.”
Tager vi et eksempel fra ”Året, der gik i 2015”, hvor kendte muslimer rejste sig op og forsøgte at mane fordomme til jorden ved at hive den implicitte hjemmel frem i teksten og fx sige: ”Jeg er muslim, men ikke terrorist”, er klippet uheldigt, fordi det aldrig er en god idé at skrive, hvad man ikke er. Det kan godt være, man forsøger at lægge afstand til terrorister, men sprogteknisk er det et problem, for hvis bevidstheden først har opsnappet ordet, vil man automatisk forbinde netop de to ord: muslim og terrorist og gøre dem til associerede ord, foruden at man bare har fået ordet terrorist ind i hovedet uden at have skænket det en tanke til at starte med. Af samme årsag er det aldrig en god idé at komme hjem fra byen og sige: ”Jeg har ikke været utro” eller spørge:
”Du kan ikke se den bums, jeg har siddende på næsen, vel?” Sådan er det også for hjemmesidetekster, hvor en bogholder skal undlade at skrive: ”Jeg snyder aldrig med momsen og betaler aldrig skatten for sent,” mens frisøren skal undgå: ”Jeg har aldrig svitset håret i en afblegning.”
Vi bliver mistroiske og tænker: Er der mon en grund til, de skriver det? Og ordene svitse, snyde og skatten for sent har printet sig fast på vores nethinde, så vi ubevidst forbinder dem med de virksomheder, vi lige har læst om.
Desuden er negationer (ikke- og aldrig-formuleringer) negative.
Et positivt sprog, hvor vi fremhæver alt det gode, er ganske enkelt bedre kommunikation.
Det er heller ikke god markedsføringsskik at skrive, hvad du ikke er i forhold til dine konkurrenter. Fx ”Vi er ikke en af de kreditforeninger, der sætter bidragssatsen op.” Det er altid dårlig stil at nedgøre sine konkurrenter for at fremhæve sig selv.
Skriv altid, hvad du er, og aldrig, hvad du ikke er.
Flere gode råd til lækre hjemmesidetekster?
# 1: Byg din tekst op med lækre overskrifter og punktopstillinger.
# 2: Aktivér din læser
# 3: Skriv direkte til læseren
# 4: Poesi i sproget
# 5: Skriv konkret
# 6: Skriv let
# 7: Skriv positivt
# 8: Læs korrektur
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!