Lækre hjemmesidetekster: Skriv let
Vi skriver hjemmesidetekster for iværksættere og virksomheder som Kärcher, Coop, Folketinget og Pilgrim. Vi hjælper også gerne dig med sælgende hjemmesidetekster, der giver mere trafik. Eller du kan læse med herunder og få gode råd til, hvordan du selv skriver tekster, der sælger.
Tunge og lange ord gør teksten svær og utilgængelig, så vælg lette ord. Skriv fx hellere:
om end vedrørende og angående
hvis i stedet for såfremt
denne/dette i stedet for nærværende.
Undgå også lange, sammensatte ord a la systemudviklingskonsulenten, som jo egentlig bare er en konsulent, der udvikler systemer. En lækker tekst skal være som en delikat ret. Man må endelig ikke kløjes i den.
I 2008 begyndte SKAT at omformulere alle deres breve, fordi de fleste mennesker ikke kunne forstå dem. Fx kunne de formulere sig således:
I henhold til momsbekendtgørelsens § 72, stk. 5, skal virksomheden senest den 1. i tredje måned efter angivelsesperiodens udløb angive de i § 72, stk. 1, krævede oplysninger til SKAT.
De færreste mennesker behøver at kende alle paragrafferne; de skal bare vide, hvad de skal gøre: ”Husk at indberette moms inden den 1. marts.”
For kun 10 år siden formulerede mange offentlige instanser sig snørklet og ofte i kancellisprog, som er kendetegnet ved et langt forfelt i sætningen. Hvis subjektet (grundleddet) og det finitte verbum (det aktive udsagnsord) kommer for langt inde i en sætning, vil det ofte få sætningen til at virke meget tung. Det finitte verbum er det ord, der handler, mens subjektet er den, der udfører handlingen, fx: DU (subjekt) LÆSER (finit verbum).
Et eksempel på en tung tekst i kancellistil er denne definition af netop kancellisprog:
Den især i officielle skrivelser anvendte, af upersonlige faste formler sammensatte, i lange sætningsperioder og mange indskud indviklede, med henblik på nøjagtighed snarere end tekstens
klarhed affattede stil.
I dag har nærmest alle offentlige instanser og virksomheder fundet ud af, at det er en kæmpe fordel, hvis modtageren faktisk forstår det, de kommunikerer. Og det skriver jeg med et smil, for jeg sidder her og tænker: Hvordan kan man have troet andet?
Men det er selvfølgelig, fordi det i nogle situationer kan være en fordel, at afsenderen pakker sig ind i snørklede formuleringer og uforståelige sætninger. Det kan styrke deres autoritet, og vi sidder tilbage og tænker: ”Hold op, hvor er de kloge. Det er alt for indviklet for mig. De må virkelig vide, hvad de laver.” Og så var det bare sådan, man skrev førhen.
SKAT har som sagt ændret hele deres kommunikation, og i dag er teksterne brugerorienterede med brug af patos. De skriver direkte til borgeren, og her er et eksempel på et let sprog:
GAVER
Får du en gave, som er større, end hvad der almindeligvis er passende, skal du betale skat af den. Det gør du ved at skrive værdien af gaven på din årsopgørelse, rubrik 20. Der er ingen faste grænser for, hvad der er en almindelig gave, og hvornår den bliver så stor, at du skal betale skat. Hvis du er i tvivl, kan du ringe til os på 72 22 18 18.
Gaver, der altid er skattepligtige
En gave som tak for undervisning eller et foredrag er skattepligtig. Gaver, du får tilsendt, og som du kan anmelde på en blog, er skattepligtige, også selvom du vælger ikke at skrive om dem. Hvis gaven er et gavekort eller en kontantgave, skal du betale skat af beløbet. Ved tingsgaver skal du kun betale skat af den værdi, gaven har for dig.
Du skal selv indberette værdien af gaver. Det gør du ved at skrive værdien på din årsopgørelse, rubrik 20.
Et andet eksempel på et let sprog er denne tekst fra Chestnut Company, der bl.a. producerer kastanjedyner. Jeg har skrevet teksten, og mit mål var at skrive en forsidetekst, der forklarer, hvad virksomheden laver, og sætte scenen for modtagerne, så de ved, at vi har med en virksomhed at gøre, der sætter tradition, forskning og velvære i højsædet.
CHESTNUT COMPANY
Chestnut Company udvikler og producerer sansestimulerende produkter, der alle har en terapeutisk funktion og øger velværet. I århundreder har det været kendt, at puder og tæpper fyldt med kastanjer, frugtsten og nødder stimulerer kroppens sanseceller og skaber en øget kropsbevidsthed. Stimuleringen virker beroligende og bedrende og kan afhjælpe en lang række sygdomme og skabe øget livskvalitet.
Chestnut Company har med udgangspunkt i erfaringer fra sansestimulerende produkter udviklet en række kastanjeprodukter, der kombinerer naturlige healende egenskaber med mange års tradition og forskning.
Sproget skal være let uden brug af lange, sammensatte ord, og det aktive verbum (udsagnsord) skal komme i begyndelsen af sætningen.
Ord, din målgruppe kender
Husk også at tage læseren i hånden i forbindelse med dine valg af ord. Det er vigtigt, du bruger ord og vendinger, som din målgruppe er bekendt med, medmindre du selvfølgelig har tænkt dig at forklare ordene grundigt. Sælger du fx jagtudstyr eller har en jagtblog, kan du roligt kaste om dig med pürsch, anstandsjagt, hochsitz og andre jagttermer, for du ved, at dine læsere sandsynligvis har jagttegn og derfor kender termerne. Men er du revisor, der gerne vil sælge bogføring og assistance til nystartede virksomheder, nytter det ikke at skrive: ”Ligger du søvnløs over en negativ egenkapital? Og har du brug for at kende dækningsbidrag 1 og 2?”
Mange kender ikke til egenkapital og dækningsbidrag og vil højst sandsynligt få mere ud af at blive præsenteret for salgsargumenter som: ”Scan dine bilag ind på din smartphone, og slip for at tænke på bogføringen. Vi tager os af de tørre tal og guider dig til, hvor du kan spare penge og få skattefradrag.”
Du skal være i øjenhøjde med din læser. Du skal derfor bruge lette ord, din læser forstår – medmindre du forklarer svære ord grundigt.
Flere gode råd til lækre hjemmesidetekster?
# 1: Byg din tekst op med lækre overskrifter og punktopstillinger.
# 2: Aktivér din læser
# 3: Skriv direkte til læseren
# 4: Poesi i sproget
# 5: Skriv konkret
# 6: Skriv let
# 7: Skriv positivt
# 8: Læs korrektur
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!