Lækre hjemmesidetekster: Gode overskrifter og punktopstillinger
Vi skriver hjemmesidetekster for iværksættere og virksomheder som Kärcher, Coop, Folketinget og Pilgrim. Vi hjælper også gerne dig med sælgende hjemmesidetekster, der giver mere trafik. Eller du kan læse med herunder og få gode råd til, hvordan du selv skriver tekster, der sælger.
En hjemmesidetekst skal være overskuelig for brugerne, så de hurtigt kan finde den information, de søger. Skriver du en masse tekst, som kræver en mere tålmodig og informationstørstig læser, kan du altid indsætte Læs mere-funktioner, også kaldet accordions (engelsk ord for harmonika), hvor mere tekst folder sig ud.
Hvilken overskrift sælger bedst?
Dine overskrifter er en meget vigtig del af teksten, og samtidig skal din tekst indeholde underoverskrifter. En tekst uden underoverskrifter er nærmest ulæselig. At læse sådan en er som at løbe et maraton uden at have trænet sig op, og det kan de færreste overskue. Overskrifter er med til at navigere læseren rundt i informationerne og kan bruges til at fortælle de vigtigste pointer. Rigtig mange mennesker nøjes med at scrolle, så brug overskrifterne klogt. Og husk, at botterne altid læser dine overskrifter først, så nævn gerne nøgleord i starten af en overskrift.
5 råd til gode overskrifter
- Vær konkret. Giv læserne de informationer, de har brug for til at afkode, præcis hvad teksten handler om. Fx: ”Byg teksten overskueligt op”.
- Brug gerne imperativ (bydemåde). Fx: ”Skriv og sælg mere”.
- Stil gerne et spørgsmål. Fx: ”Hvordan skriver man sælgende tekster?”
- Skriver du artikler, er det en god idé at lade overskriften være tekstens pointe. Fx: ”Kommunikationsekspert fortæller, hvordan du sælger mere på nettet”. Sådanne overskrifter er typisk bygget op, så subjektet (grundleddet, fx han/hun/virksomheden) kommer først, efterfulgt af det aktive verbum (udsagnsord). Andre eksempler kunne være: ”Fodboldkvinder vinder sølv”, ”Verdenskendt restaurantchef udvider”.
- Undgå tomme overskrifter som ”Tips og tricks”. Tips og tricks til hvad? Brug dine nøgleord. Lav en søgeordsanalyse, så du ikke spilder pladsen.
På nettet må en overskrift gerne være lang, og den behøver ikke være supersælgende med sproglige billeder, bare den forklarer, hvad teksten handler om, så læseren hurtigt kan afkode, om den er værd at bruge tid på. Til gengæld skal et afsnit helst ikke være for langt. Jeg plejer at sige fire-fem linjer, så der skal altså ofte mange underoverskrifter ind.
Nogle virksomheder vurderer overskrifterne til at være det vigtigste i en tekst, fordi de især på mobilen bruges som redskab til hurtigt at finde de vigtigste pointer. Derfor vælger mange at lade alle pointerne eller nøgleinformationerne fremgå i overskrifterne.
Andre er mere fokuserede på, at overskriften skal give læseren lyst til at læse resten af teksten. Jeg vil anbefale en kombination. Den overskrift, der sælger bedst, er altså den, der fortæller dig det, du vil vide, og ikke mindst holder, hvad den lover. På min hjemmeside hedder overskrifterne under Korrekturlæsning:
- Korrekturlæsning (som er et af mine vigtigste nøgleord/produkter).
- Fleksibel levering til tiden (et vigtigt salgsargument, da de fleste opgaver haster og skal afleveres til tiden).
- Hvad er korrekturlæsning? (mit nøgleord, og jeg rejser samtidig et spørgsmål, flere søger svaret på).
- Priser, der giver mening (konkurrencedygtige priser).
- Korrektur i alle filformater (korrektur er et af mine andre vigtige nøgleord ved siden af korrekturlæsning, og det, at vi læser i alle filformater, er et salgsargument).
- Retskrivningsreglerne (ikke et af mine nøgleord, men et godt søgeord).
Da korrektur er et meget konkret produkt, som kræver grundighed og seriøsitet, er jeg ikke kreativ i mine overskrifter her.
Brug tid på gode overskrifter, der indeholder nøgleord. Læserne bruger overskrifterne til at navigere i teksten og danne sig et overblik over, om de kan finde den information, de søger. Overskrifter på nettet behøver ikke være forførende; du må gerne skrive de vigtigste pointer i overskrifterne.
Punktopstillinger letter læsningen
Et sælgende sprog er også et overskueligt sprog med en nem opbygning, så brug gerne punktopstillinger, som letter læsningen. Punktopstillinger er især egnede til fakta, opsummeringer eller gode råd – altså når vi bruger logosappellen, som du bl.a. kan læse mere om i artiklen Er du en troværdig afsender?
Nogle kommunikationseksperter sværger til punkter, for de gør teksten dejligt spiselig. Jeg er enig, så længe de ikke erstatter brødteksten fuldstændig. En tekst, der kun består af punktopstillinger og overskrifter, svarer til at se trailerkanalen hele dagen. Man kommer aldrig i dybden. I min optik skal der af hensyn til den informationstørstige læser, din egen troværdighed som specialist på et område og ikke mindst søgemaskinerne være en del brødtekst. Punktopstillingerne kan være pauser i teksten, men skal ikke udgøre hele teksten.
Punktopstillinger er overskuelige at læse og kan hurtigt give læserne den information, de søger. Men brug dem med måde. En tekst skal ikke udelukkende bestå af punktopstillinger.
Flere gode råd til lækre hjemmesidetekster?
# 1: Byg din tekst op med lækre overskrifter og punktopstillinger.
# 2: Aktivér din læser
# 3: Skriv direkte til læseren
# 4: Poesi i sproget
# 5: Skriv konkret
# 6: Skriv let
# 7: Skriv positivt
# 8: Læs korrektur
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!