Du behøver ikke en tekstforfatter, vel?
Gæsteblogindlæg af tekstforfatter Majbritt Lund
Overvejer du at skrive dine tekster selv? Fordi du kender din virksomhed bedst og er i tvivl om, hvordan en tekstforfatter kan skrive for dig? Så læs med her, og bliv afklaret i forhold til, om det vil være den bedste løsning, så du kan træffe din beslutning på et oplyst grundlag.
Lad os først se på, hvad det kræver at skrive markedsføringstekster:
(Beskrevet helt nøgternt, så du ved, hvad du skal kunne for at få teksterne til at arbejde godt nok for dig.)
- Du skal skrive dine tekster forskelligt, alt efter om du skriver en salgstekst, et blogindlæg, et nyhedsbrev, en folder, en pressemeddelelse eller en SEO-tekst. Og du skal vide, hvornår du har brug for hvilken af de specifikke tekstformer.
- Læserne skal mærke, at de tilhører din målgruppe. Derfor skal du vide, hvem de er! Og du skal kun skrive det, der er relevant for netop dem, i netop deres sprog.
- Du skal skrive hele din tekst efter, hvilken handling du vil have læserne til at foretage, efter de har læst. Uanset om de skal besvare et spørgeskema eller en kontaktformular, ringe, købe i din webshop eller deltage i et webinar. Og så skal du få dem til at tage action på det nu, så de ikke glemmer det.
- Du skal gøre det tydeligt for dine læsere, hvad du kan, som konkurrenterne ikke kan. Ellers kan de lige så godt vælge dem. Især hvis de er billigere.
- Du skal skrive i et aktivt, levende sprog og stave korrekt.
Det sidste er det letteste. Og det mindst vigtige. For hvis din tekst kun halter sprogligt, er det let for sprogkyndige eller en korrekturlæser at stramme den op, for det skal selvfølgelig være i orden. Desværre tror mange, at de let kan skrive deres markedsføringstekster, bare de er gode til skriftlig dansk. Det kan de sjældent.
Dine tekster skal slå konkurrenternes
Måske er du en god skribent og har styr på din målgruppe. Så langt så godt.
Men det er et kursus i sig selv, hvordan du skriver de forskellige tekstformer, nævnt under punkt 1.
For eksemplets skyld gennemgår jeg lige, hvad det kræver at skrive en SEO-tekst:
- Du skal finde det søgeord, din tekst skal findes på. Det kræver et søgeordsværktøj + viden om, hvordan du vælger de gode søgeord. Det er ikke nok at finde de søgeord, som mange googler. Du skal også kunne afkode læserens intention med søgningen.
- Du skal fordele de attraktive søgeord efter, hvor på din hjemmeside læserne skal lande, når de foretager søgningen. Du kan kun skrive én SEO-tekst om hvert søgeord. Ellers forvirrer du Google. Særligt hvis du har flere ydelser eller produkter, du gerne vil skrive ud fra samme søgeord, kræver det strategiske overvejelser at udvælge den rette side til søgeordet.
- Nu kan du skrive din SEO-tekst. Kort vejledning kommer her:
- Skriv det, du ville fortælle, hvis du sad over for et menneske, der stillede dig et spørgsmål svarende til søgningen.
- Giv et grundigt svar. Google viser de tekster på side 1, der overordnet set giver læseren det bedste svar. Skriver du noget vidensrelateret, skal du derfor tit konkurrere mod tekster på mere end 1.000 ord.
- Gør det tydeligt for din læser og Google, specifikt hvad din tekst handler om. Altså dit søgeord. Det gør du ved at holde dig til emnet/søgeordet + inkludere søgeordet i overskrifter. Brug også gerne dit søgeord i den allerførste sætning.
- Inkludér ord, der minder om dit søgeord. Dem kan du også se i søgeordsværktøjet.
- Udfyld titel og description korrekt.
Du skal også skrive dine tekster bedre end konkurrenterne – der måske har betalt en professionel for at skrive deres tekster.
Hertil kommer spørgsmålet om, hvornår du både vil finde tiden til at lære skrivemetoden og til at skrive alle teksterne. Til info afsætter jeg selv mindst 2 timer pr. SEO-tekst, selv om SEO-tekster har været min primære metier i mange år. Så måske er det bedst at uddelegere opgaven:
Hvordan foregår samarbejdet med en tekstforfatter?
Det er sikkert meget forskelligt. Men et muligt setup ser sådan her ud:
- I afklarer opgaven: Hvad er dit behov? Hvordan når du lettest dit mål?
Måske har du ikke brug for at få hele din hjemmeside skrevet igennem.
Måske er din historie ikke oplagt til medierne.
Måske har du mere brug for et nyhedsbrev end en folder. - I afklarer økonomien*:
Hvad vil den optimale løsning koste?
Hvad er dit budget?
Hvordan udnytter I budgettet optimalt, ift. hvilke tekster der vil arbejde bedst for dig? - Tekstforfatteren researcher. Oftest på din egen hjemmeside.
- Tekstforfatteren interviewer dig for at blive klædt bedst muligt på til at skrive teksterne.
- Tekstforfatteren skriver.
- Når teksterne er færdige, kan I redigere sammen, hvis noget skal præciseres. Evt. via Teams.
- Færdigt arbejde. Og nu skal teksten ud og arbejde for dig.
*Jeg anbefaler, at tekstforfatteren skriver flere tekster ad gangen. Så kan vedkommende arbejde mest effektivt, og du skal selv ind over opgaven færrest muligt gange.
Om skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Hun skriver tekster til onlinemarkedsføring og underviser og rådgiver sine kunder i at skrive selv. Er certificeret i emotionelle kundetyper. Hvis du har lyst, kan du skrive en kommentar til Majbritt nedenunder.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!