Kram Bamsen!
Vi taler meget om bamser her i a1kommunikation, men det er altså ikke kun, fordi de er søde og krammeværdige. Næ, BAMSE står for Budskab, Afsender, Modtager, SEO og at Elske det, du laver, og det er 5 begreber, du er nødt til at kende for at få succes på nettet.
Budskabet …
… er det, du kommunikerer ud til din målgruppe, men det skal aldrig være dit personlige budskab som fx ”Køb nu for pokker mine vaskemaskiner, så jeg kan få nogle stakater i kassen”. Budskabet skal opfylde et behov hos din målgruppe, fx ”Med vores vaskemaskiner sparer du på elforbruget”. Det skal også være informerende, så modtageren får stillet sin sult efter at blive oplyst og vejledt. I artiklen Et budskab, dine læsere køber kan du læse meget mere om netop det.
Afsenderen …
… er dig selv, din virksomhed eller dem, du arbejder for. Lær virksomheden ordentligt at kende, inden du går i gang, ved fx at spørge: Hvad er mine USP’er og ESP’er, hvad adskiller os fra vores konkurrenter, og hvilke følelser skal min målgruppe sidde tilbage med, når de har læst mine tekster? Selv om virksomheden er din egen, kan det være svært at svare på ovenstående spørgsmål og derfor nødvendigt, at du finder svarene, før du går i gang. Sørg derefter for at være troværdig i alt, hvad du gør. Ingen kan sælge noget, hvis de er utroværdige. Du skal gøre dig umage, formulere dig kort og præcist og være ærlig. Du skal også have din argumentation i orden og huske, at hvert argument består af en påstand, et belæg og en hjemmel. Du kan altså ikke bare påstå noget uden at underbygge det med et belæg, for modtageren må ikke sidde tilbage med en masse spørgsmål, og hvis du ikke deler samme grundlæggende antagelser som din målgruppe, er du nødt til at hive hjemlen eksplicit frem i dine tekster, så dine pointer kommer frem. Hav også Aristoteles’ begreber etos, logos og patos i baghovedet, når du kommunikerer. Etos (afsenderens troværdighed) skal altid være til stede; patos er god at bruge, hvis du vil appellere til modtagerens følelser, mens logos er selve argumentationen og især nødvendig ved faktuelle tekster. Læs mere i artiklen Er du en troværdig afsender?
Modtagerne …
… er hele dit fundament. Uden en modtager, ingen kommunikation og intet salg. Og uden et salg – af enten produkter eller viden – ingen virksomhed. Modtagerne og målgruppen er ikke nødvendigvis det samme. Modtagerne er dem, der opfanger dit budskab; målgruppen er den gruppe af mennesker, du gerne vil ramme med din kommunikation – dine tekster. Hvis din kommunikation lykkes, er modtagerne og målgruppen den samme, for så er det faktisk lykkedes dig at ramme dem, du gerne vil ramme. Research på din målgruppe, inden du går i gang med at skrive. Ligger din målgruppe langt fra dig, kan fokusgrupper/flere kundedata være nødvendige, ellers kan nettet give dig mange af de informationer, du skal bruge. Find fx hjemmesider med samme målgrupper og se, hvordan de kommunikerer. Læs mere i Kender du din målgruppe?
SEO …
… står for Search Engine Optimization og handler om, at du skal skrive dine tekster og bruge de rigtige værktøjer, så teksterne bliver fundet i Google – og gerne som nr. 1 på side 1. Vi skal jo ud og vise, hvad vi laver, og vores potentielle kunder skal kunne finde os. I artiklen Hvad er SEO kan du læse meget mere om netop det. SEO er en vigtig del af BAMSE-modellen, for det er faktisk dine tekster, der er ude at skaffe kunder for dig. Du skal derfor huske at give dine brugere en god brugeroplevelse og altid have relevant indhold på din hjemmeside. Læs mere i Hvad er SEO?
Elsk …
… det, du skriver om, så sælger du bedre. Ofte (og forhåbentlig) giver det sig selv, fordi du brænder for dit job eller din virksomhed. Kniber det med at finde gejsten, så stil en masse spørgsmål til dit emne, eller skriv en masse associationer ned. På et tidspunkt vil det sjove i det kedelige dukke op. Tag også altid læseren i hånden, når du skriver. Forestil dig, du er ekspedienten, der skal vejlede, informere og give modtageren tryghed. Hvis dine tekster er så kedelige, at du næsten ikke engang selv gider at læse dem, eller så tomme for information, at du heller ikke selv får noget ud af at læse dem – så er du 100 % sikker på, at dine modtagere har det på præcis samme måde. Så jeg skriver det lige igen: Elsk det, du skriver om, så sælger du bedre!
Voila! Sådan bliver du en god tekstforfatter.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!