Links: Sådan får du styr på dine links, så du får bedre placeringer i Google
Hos a1 skriver vi tekster for virksomheder, der gerne vil findes på Google og have succes online. Hvis vi skal hjælpe dig med at få succes online, finder du os her, eller du kan læse med nedenfor og blive klogere på Links.
Content er det ene vigtige ben i SEO; det andet er links. Både interne og eksterne. Jeg forestiller mig altid, at søgemaskinernes botter er som små pacmen, der æder sig vej rundt på vores hjemmeside, og ligesom i Pac-Man-spillet skal der være gange og åbne døre, så de kan komme rundt. Det svarer interne links til. Det, de spiser, er selvfølgelig vores indhold. Eksterne links derimod er links fra andre hjemmesider ind til vores side (indgående) eller links fra vores side ud til andre sider (udgående).
Umiddelbart er der én stor hoveddør for alle søgemaskinernes botter, og det er vores forside. Hernæst fungerer alle dine undersider som åbninger, hvor botterne også kan komme ind. Hvis vi fx sælger franske vine, kunne vores hjemmesideadresse (og altså vores forside) være: www.franskevine.dk, og vi kunne have flere undersider og altså underliggende URL’er, fx: www.franskevine.dk/bourgogne, www.franskevine.dk/champagne og www.franskevine.dk/bordeaux. Hver URL er en vej ind.
Interne links linker til andet indhold på din egen side. Eksterne links linker ud til andre sider (udgående) eller linker fra andre sider ind til din side (indgående).
Thomas Rosenstand, der har skrevet SEO-LEX (en grundbog om SEO), kommer med følgende analogi (frit fortalt og fortolket):
Din hjemmeside er en iskiosk. Den ligger på en populær og solrig strand, men er ikke den eneste kiosk, der sælger is. Du har hård konkurrence. Et barn synes bedst om netop din iskiosk og står og peger på den, så alle strandens gæster kan se, at her vil barnet gerne købe is.
Barnet er et eksternt link. Nu forestiller du dig, at 30 mennesker peger på nabokiosken, mens 1.000 mennesker peger på kiosken lidt længere nede ad stranden.
Hvor tror du, den næste kunde vælger at købe sin is?
Interne links
Interne links er links, der linker internt på din side fra indlæg til indlæg. Interne links er en vigtig del af brugeroplevelsen, for det er utrolig rart at kunne navigere uden at skulle bruge menuen hver gang, fx hvis afsenderen har linket til relaterede artikler, uddybende indlæg eller måske bare til kundeservice.
Interne links er også vigtige for søgemaskinerne, der som sagt bruger dem som åbninger til at komme rundt og ikke mindst indeksere nyt indhold. Uden interne links fungerer vores indlæg som blindgyder.
Interne links er vigtige for SEO og brugervenligheden.
Ankertekst
Den tekst, der bliver omdannet til et link, kalder vi for ankertekst, fordi den knytter sig til linket som et anker på et skib. En ankertekst kan bestå af så mange ord, du ønsker, men selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. Tager vi ovenstående eksempel igen, har vi altså tre ankertekster: Artikler, Botter og Læg din tekst på nettet. De mest brugte ankertekster er: Klik her og Læs mere.
Det er vigtigt, du varierer dine ankertekster, og at de indeholder dine nøgleord, så du ikke altid laver interne links fra ordet ’hund’, hvis du har en webshop, der sælger hundeudstyr, men også har ankertekster, der fx hedder ’hundefoder’, ’hundelegetøj’, ’hvilket foder er bedst for hunde’ osv.
Ankerteksterne skal være sigende for brugeren og give søgemaskinerne en indikation af dine emner og produkter. Du må endelig ikke indsætte for mange links i en tekst i forhold til antallet af ord. Det forstyrrer læsningen og derfor også botterne.
En tekst med for mange interne links (fx ved hvert tredje ord) mangler ofte substans, siden der er grund til at linke så meget til andre tekster. Antallet af links skal være naturligt og give mening.
Link, når det er relevant, og det vil være en hjælp for læseren. Som tommelfingerregel giver tre interne links i en tekst på 400 ord mening, mens en tekst på 100 ord med 10 interne links vil være for meget. Prioritér de vigtigste.
Ankerteksten er den tekst, der bliver omdannet til et link. Indsæt nøgleord i ankerteksterne.
Eksterne links
Eksterne, indgående links er links, der peger ind på din side fra andre hjemmesider end din egen. Det er også det, Fru Søge kalder referencer.
Eksterne links har to vigtige funktioner:
- De fungerer som anbefaling for både læseren og søgemaskinerne, for man linker ikke ind til en hjemmeside, man ikke bryder sig om. Et link viser derfor, at der er tale om en anbefalelsesværdig hjemmeside, som brugerne er glade for.
- De viser botterne vej til din hjemmeside. For skal de læse din side andre steder end fra forsiden, skal de henvises via et eksternt link.
Et indgående eksternt link er som en reference eller anbefaling. Det viser modtageren og søgemaskinerne, at den side, der linkes til, er anbefalelsesværdig.
Linkbuilding
Det er vigtigt at lave linkbuilding, som betyder, at du løbende skal hente eksterne, indgående links – du skal med andre ord have gode referencer/anbefalinger eller finde en kødrand af børn, der kan pege på netop din iskiosk. Det lyder lettere, end det er, for hvordan skaffer man lige anbefalinger?
Naturlige (earned) links
Naturlige links får man, fordi en læser oprigtigt synes om ens side og gerne vil linke til den. De er altså frivillige og kommer af sig selv og hedder også earned links. Man har fortjent dem.
Du skal selv forsøge at få så mange earned links som muligt, selv om det kan lyde lidt selvmodsigende. Du skal tænke PR og igangsætte tiltag, som folk rigtig gerne vil linke til. Du kan fx udskrive en konkurrence med en virkelig stor og god præmie, så folk naturligt får lyst til at dele linket med venner og bekendte. Du kan plante gode historier i de store medier, hvor de linker til din side. Eller oprette en blog, hvor du som ekspert inden for dit område skriver om noget, folk har lyst til at dele.
Det er et kvalitetslink, når et link kommer fra en stærk side og har en del relevant tekst knyttet til. At en stor virksomhed, avis eller webshop synes, du er værd at anbefale, giver din side troværdighed.
I klassisk PR/reklame svarer det til, at man fx får Madonna eller Justin Bieber til at anbefale ens produkter. De store kan skubbe de små frem.
Du skal få din virksomhed ud over stepperne ved at fremhæve det, der gør den unik.
Earned links er de indgående eksterne links, du har fortjent. Andre linker simpelt hen til dig, fordi de synes, din side er anbefalelsesværdig.
De links, du selv henter (acquired links)
Over for earned links har vi acquired links, for at bruge blandt andre SEO-konsulenten Mikkel deMib Svendsens begreb. Acquired links er du ude at bede om. Det vil sige, du skal være kreativ, være om dig og bruge dit netværk. Du kan eventuelt spørge gode arbejdsforbindelser, om du må få et link fra deres side. Deltage i forskellige debatter i fora, hvor du sætter et link ind. Købe og bytte links. Lave aftaler, hvor du leverer en masse indhold mod at få et link osv. Det vigtige er, at linkene er relevante kvalitetslink. Det vægter højere at få et link fra en side, der har med din branche at gøre.
Acquired links er imod Googles anbefalinger, for de ønsker naturligvis ikke, at man forsøger at manipulere med placeringerne i søgeresultaterne. I deres guidelines står:
”Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines.”
DeMib skriver i et indlæg på Amino fra maj 2017, at hvis du holder dig til 80 % earned links og 20 % acquired links, bør du ikke blive straffet i søgeresultaterne. Du skal altså fokusere på at skrive et så godt indhold, at de fleste links kommer af sig selv.
Acquired links er dem, du selv beder om. Google er imod acquired links, for de ser selvfølgelig helst, at vi ikke manipulerer med vores placeringer i søgeresultaterne.
Links fra sociale medier
Links fra sociale medier er no follow, som fortæller søgemaskinerne, at linket ikke skal påvirke placeringerne i søgeresultaterne. Det er altså ikke et link, der svarer til det lille barn med pegefingeren på stranden eller en god reference fra en bog. At det er sådan, er drønirriterende, for netop de sociale medier er et godt og nemt sted at hente links. Du skal dog ikke lade være med at linke fra sociale medier, for det giver stadig trafik ind til din side, og det er jo i sidste ende det, vi går efter. Og så viser det søgemaskinerne, at vi er aktive, og det er godt! Husk på, at botterne og algoritmerne bl.a. er udviklet til at vurdere kvalitet, seriøsitet og popularitet, for det vil de helst anbefale deres brugere. Det vil sige, at de selvfølgelig belønner, at man agerer naturligt og skaber naturlig omtale, så selv om et link fra et socialt medie ikke tæller som en egentlig reference, tæller det som et bevis på, at folk taler om det, man laver. Så du skal altså ikke stoppe med at linke på Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter m.v.
Links fra sociale medier er no follow. Det betyder, at de ikke tæller i det store linkregnskab. Alligevel er de med til at opbygge en naturlig linkprofil og giver også trafik – og det er jo det, vi i sidste ende går efter.
En naturlig linkprofil
En naturlig linkprofil består af flere typer af links, det vil sige: no follow, tekstlinks, billedelinks, videolinks, links fra stærke og mindre stærke virksomheder, links fra blogs, nyhedssider, fagrelaterede sider m.v. Hvor de eksterne, indgående links kommer fra, kan du se i Google Analytics.
Som jeg var inde på ovenfor, er det Googles klare anbefaling, at vi producerer godt indhold og lader linkene komme af sig selv. Sådan får vi en naturlig linkprofil. De skriver:
”The best way to get other sites to create high-quality, relevant links to yours is to create unique, relevant content that can naturally gain popularity in the Internet community.”
En naturlig linkprofil er vigtig for SEO. Søgemaskinerne vil helst anbefale en side, som andre oprigtigt synes godt om og derfor jævnligt linker til. En naturlig linkprofil består af flere typer af links.
Udgående, eksterne links
En anden type af eksterne links er de udgående, altså dem, hvor du selv linker til andre hjemmesider, fordi de er anbefalelsesværdige, og/eller du gerne vil henvise til uddybende viden. Fx hvis du er en revisionsvirksomhed og linker til SKATs hjemmeside for mere info om skatteregler. Eksterne, udgående links er også vigtige for vores linkprofil, for det er kun naturligt, at vi linker til andre.
Husk at linke til andre sider fra din egen.
Døde links
Døde links er links, der ikke længere linker til en levende side. Måske har du for tre år siden linket til en samarbejdspartner, som nu har fået nyt navn og dermed ny hjemmesideadresse; måske har en virksomhed været inde at ændre i en URL til en af de artikler, du linker til. Klikker du på et dødt link, vil der typisk komme en fejlmeddelelse – en 404 no page found – frem.
Døde links er dårlige for SEO, så du skal med jævne mellemrum tjekke, at du ikke har nogen på din hjemmeside. Heldigvis gøres det utrolig nemt ved fx at bruge det gratis værktøj Dead Link Checker. Her indtaster du din sides URL og klikker Tjek, og så får du en liste med eventuelle døde links. Har du nogen, skal de selvfølgelig slettes eller ændres, så de igen linker til en side, der eksisterer. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du ikke selv har 404-fejlsider liggende.
Døde links linker til en side, der ikke længere er der, og der vil typisk komme en 404-fejlmeddelelse frem. Du skal hverken have døde links liggende eller fejlsider, der genererer døde links for andre. Tjek jævnligt, at din side er up to date.
Page rank
Alle sider bliver målt på forskellige parametre som trafik, alder, konvertering, brugeradfærd og kvalitet og får derefter en rangering fra 1 til 10 – også det, man kalder page rank. Det hedder page rank, fordi målemetoden blev opfundet af Larry Page, der er den ene af stifterne af Google, og som også udviklede algoritmen om, at jo flere eksterne links, jo bedre rangering. Google vil ikke ud med, hvad ens page rank er, men jo højere, jo bedre placeringer.
Page rank er en målemetode til at vise, hvor anbefalelsesværdig en side er. Jo højere page rank, jo bedre.
Landingsside
Når du linker ind til din side, skal du linke til de undersider, der indeholder dine kerneprodukter – og altså ikke bare til forsiden. I min virksomhed, a1kommunikation, er mine to kerneprodukter tekstforfatning og korrektur, og jeg ønsker derfor, at den primære trafik skal gå ind til de to sider. De sider, man vælger at sende folk hen til – altså dem, man linker til fra fx reklamer, posts på Facebook, når man henter eksterne links m.v. – kalder man landingssider.
Det er her, vores målgruppe skal lande, og er de sider, du ønsker at blive fundet på i søgeresultaterne. Det betyder, at du skal opbygge siderne, så de er brugervenlige, sælgende og med call to action (fx en knap, der viser, at man kan bestille, ringe, maile m.v.).
Landingssider er de sider, du gerne vil have modtagerne til at lande på. Det er typisk de sider med dine kerneprodukter eller unik viden. Når du linkbuilder, optimerer du mod landingssiderne og gør generelt noget ekstra ud af dem.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!