Content is king
Som SEO-nørder lidt populært siger: ”Content is king and links are his little helpers”, for med masser af godt indhold og gode links har du banet vejen til bedre placeringer i søgeresultaterne. Så længe du har alt det tekniske på plads også.
Overordnet er der altså tre ben i god SEO:
- Indhold
- Links
- Teknik.
Indhold
Indhold er tekst, video, billeder og lyd, og søgemaskinerne kan indeksere det hele.
Tekst
Tekster er vigtige, for vi kan ikke sælge uden. Enten er teksten selve produktet, hvis du sælger viden, artikler eller indlæg på blogs, eller teksten skal sælge produktet, hvis du har en webshop, der sælger fysiske produkter. Som verden ser ud i dag, er det også oftest tekster, der præsenterer virksomheden for målgruppen.
Det er sjældent, man under ’Om os’ ser en video, hvor alle medarbejderne sidder og vinker ’Hej derude’. Nej, det er en tekst, der har det vigtige ærinde.
Og samtidig er det jo tekster, der sælger os i søgeresultaterne.
Google ville se lidt tom ud uden.
Billeder, lyd og video fylder mere og mere i mediebilledet, i takt med at næsten alle har en mobiltelefon med kamera ved hånden.
Alligevel er vi loyale over for det skrevne ord. Vi er ordnarkomaner, der læser over det hele, hele tiden. Her, på Facebook, i bøger, aviser, mellem linjerne. Og netop fordi vi bliver ved med at læse, elsker søgemaskinerne tekst, som biblioteket elsker bøger.
At vi har adgang til streamingtjenester og YouTube, gør ikke, at vi læser mindre, som ellers var en gængs antagelse for nogle år tilbage. Nej, vi elsker ord som aldrig før.
Relevans
Relevans er et af nøgleordene, når man taler om SEO. Det er alfa og omega, at dit indhold er relevant for din målgruppe. Du skal altså skrive om det, der bliver søgt efter på nettet, hvis du vil findes i søgemaskinerne. Så enkelt er det. Ellers svarer det til at skrive en bog til biblioteket, som ikke bliver fundet. Den ligger bare og samler støv.
Det betyder imidlertid ikke, at du skal slette gammelt indhold, for det er med til at give din side tyngde, men du skal sørge for løbende at skrive nyt – og opdatere eksisterende – så det hele tiden er aktuelt og relevant for din læser.
Dine tekster skal være relevante. De skal handle om netop det, dine læsere søger efter.
Kvalitetsindhold
Søgemaskinerne elsker frem for alt kvalitet og seriøsitet, for de vil selvfølgelig helst anbefale de hjemmesider (rangere dem højt i søgeresultaterne), hvor afsenderen har gjort sig umage med at opfylde modtagerens ønsker. På nettet er alle bare forfattere, og alle kan lægge indhold op, så der findes meget useriøst og dårligt indhold på nettet – i modsætning til på biblioteket, hvor bøgerne tit har været igennem et forlag og en dygtig redaktør.
I en periode var der mange, der troede, at kvantitet var vigtigere end kvalitet for at opnå bedre placeringer på Google, og derfor var der virksomheder, som decideret skrev volapykindhold i forsøget på at komme på side 1. De tog frasen ”Content is king” lidt for bogstaveligt. Heldigvis er søgemaskinernes algoritmer udviklet til netop at spotte den slags, så vi er nødt til at gøre os umage, hvis vi vil have gode rangeringer. Når det er sagt, er kvantitet rigtig godt, så længe det bare er kvalitativt kvantitet – altså en hulens masse rigtig godt indhold.
Dine tekster skal være gode, og du skal have gjort dig umage. Ingen vil bruge tid på dårlige tekster. Heller ikke søgemaskinerne.
“Giv altid mere end forventet.”
– Larry Page, den ene af grundlæggerne af Google
Duplikeret indhold
Duplikeret indhold vil sige, at den samme tekst ligger på flere sider (URL’er). Det kan enten være identisk tekst fra flere steder på din egen side eller tekst, du har kopieret fra en anden side.
Begge dele straffer søgemaskinerne ved at degradere dig i søgeresultaterne. I særligt grelle tilfælde kan man blive smidt helt ud af søgemaskinerne, fordi de ønsker at:
- beskytte ophavsrettighedshaveren ved at straffe dem, der stjæler/kopierer fra andre.
- minimere mængden af ens tekst og gøre det lettere at indeksere indhold.
Du må altså ikke bare skrive en god tekst og kopiere løs, så den ligger flere steder på din side, og du må selvfølgelig slet ikke kopiere indhold fra dine konkurrenters sider og lægge det op på din egen side – for så får du også andre problemer på nakken.
“Vær dig selv; alle andre er taget.”
– Oscar Wilde
Indimellem kan duplikeret tekst give mening, hvis du fx har en webshop og ikke ønsker at skrive en ny tekst til den brune, sorte, hvide, røde og grønne sofa, hvis der skal stå præcis det samme som under den orange. I alle tilfælde vil det være en god idé at skrive unikke tekster til alle produkterne for at få så meget unikt indhold som muligt, men du skal selvfølgelig have lov til at kopiere indhold på din egen side uden at blive straffet i søgeresultaterne.
Og det kan du gøre ved at indsætte det, der hedder et canonical tag på de duplikerede sider, som fortæller søgemaskinerne, at den anden side er originalen. Du skal sandsynligvis have noget hjælp til det, men jeg nævner det alligevel for at understrege, hvor vigtigt det er, at du ikke kopierer indhold, og at du altså skal indsætte et canonical tag, hvis du gør det. En del hjemmesider har faktisk fået bedre placeringer ved bare at slette duplikeret indhold eller indsætte et canonical tag. Det siger noget om, hvor vigtigt det er.
Du må aldrig kopiere indhold. Hverken på din egen side eller fra andres sider. Hvis du gør det på din egen, skal du indsætte et canonical tag. Søgemaskinerne straffer duplikeret indhold.
SEO-titel og metabeskrivelse
Når vi søger efter noget i søgemaskinerne, kommer der ca. 10 søgeresultater frem på første side. Hvert søgeresultat består af en SEO-titel, en URL og en metabeskrivelse. SEO-titlen er overskriften, mens metabeskrivelsen er den lille tekst, der står under URL’en. SEO-titlen og metabeskrivelsen er uhyre vigtige, for det er dem, der sælger vores tekst i søgemaskinerne og introducerer os for modtagerne/de potentielle kunder. Det er de tekster, vores læsere ser først. Vi skal altså vise vores styrker og differentiere os fra vores konkurrenter, så modtagerne klikker på vores link.
Flere SEO-specialister mener faktisk, at man alene ved at udfylde SEO-titler og metabeskrivelser til alle ens sider og indlæg kan få bedre placeringer i søgeresultaterne.
Man kan sige, at SEO-titlen og metabeskrivelsen svarer til en bogs titel og bagsidetekst. Den tekst, du har skrevet i SEO-titlen, er også den lille tekst, der kommer frem, når du kører cursoren hen over fanebladet inde i browseren, hvorfor den også kaldes sidetitel.
Hvis du ikke selv udfylder de to felter, genererer søgemaskinen selv en SEO-titel og en metabeskrivelse ved at kopiere noget af teksten fra indlægget og bruge indlæggets overskrift, og du skal jo selvfølgelig selv have skrevet den tekst, der skal sælge dig over for din målgruppe.
Hvordan du udfylder SEO-titlen og metabeskrivelsen, forklarer jeg i artiklen Læg din tekst på nettet, hvor jeg også kommer med gode råd til, hvad der er godt at skrive i SEO-titlen, og hvordan du sikrer dig, at systemet selv genererer en pæn og læsbar URL (permalink).
SEO-titlen og metabeskrivelsen er ofte dit første møde med kunden. Derfor skal du sælge virksomheden og tage kunden i hånden. SEO-titler og metabeskrivelser er også uhyre vigtige for SEO. Faktisk kan du ofte forbedre dine placeringer ved at udfylde dem.
Videoer og billeder
Videoer, billeder og musik vinder mere og mere frem inden for alle brancher, for det er en god måde at fange, aktivere og informere brugerne på. YouTube er fx allerede verdens næststørste søgemaskine efter Google. Det at producere video er også godt for SEO, for det kan øge den tid, dine brugere er på din side (time spent on site), og det viser engagement. Og det at kunne fastholde brugerne på en hjemmeside (brugerinvolvering) belønner søgemaskinerne i søgeresultaterne, for det viser, at siden er værd at besøge.
Google kan også vise videoer direkte i søgeresultaterne, så hvis du har lavet en video, der hedder: ”Sådan brygger du øl”, kan du optimere din side, så videoen kan komme frem i søgeresultaterne.
Når du tænker i videoer, billeder og musik, skal du huske altid at tænke på brugeren. Hvad vil din modtager gerne se og høre?
Typisk kan en bruger godt lide, at der er flotte billeder og måske nogle pædagogiske eller stemningsfyldte videoer på din side. Variationen og interaktiviteten er nødvendig for en god brugeroplevelse.
Videoer
Det kan være en god idé at tænke lidt ud af boksen, hvad videoer angår. Sælger du et fysisk produkt, kan du fx lave en video, der viser, hvordan man samler/bruger produktet efter modtagelse.
Sælger du viden, kan du måske lave små undervisningsvideoer, der gør svær ekspertviden lettilgængelig for den almindelige bruger. Læg kun det op, der er relevant for din målgruppe, og som samtidig stiller dig i det rigtige lys. Gå ikke på kompromis ved at lægge irrelevant indhold op i forsøget på at skaffe mere trafik.
Hvis du lægger videoer op ved fx at have en YouTube-konto tilknyttet din side, skal du huske at give dem en titel med relevante nøgleord og unikke (gerne lange) beskrivelser, så du optimerer dine chancer for at få trafik ind på søgninger, der efterspørger netop din videos indhold.
Billeder
Når du lægger billeder op, skal du gøre søgemaskinen opmærksom på, hvilket motiv billedet har, for at gøre det lettere for søgemaskinen at indeksere det rigtigt. Du fortæller botterne om din sides indhold ved at udfylde det noget ukendte alt-tag, som oprindelig blev indført for at give blinde mulighed for at få oplæst en beskrivelse af et billede på en hjemmeside. Hvis et billede ikke bliver loadet korrekt, gør alt-tagget også, at der står en beskrivelse af billedets indhold i stedet for bare et filnavn.
Videoer og billeder er andre vigtige dele af dit indhold. De gør ofte brugeroplevelsen bedre og forlænger den tid, brugeren er på siden. Og det er godt for SEO. Brug tid på at lægge videoer og billeder korrekt op.
I artiklen Læg din tekst på nettet forklarer jeg, hvordan du lægger billeder korrekt op i WordPress og udfylder alt-tagget.
“Til syvende og sidst besøger brugerne dit websted på grund af indholdet. Alt andet er blot baggrund. Designet er der for at give folk adgang til indholdet. At besøge et websted svarer til at gå i teateret: Når folk forlader teateret, ville du gerne, at de diskuterede, hvor godt stykket var, og ikke, hvor gode kostumerne var.”
– Jakob Nielsen, webguru og ph.d. i usability engineering
På kun 4 uger kan vi hjælpe dig med at gøre det selv. Vi kan hjælpe dig til at få succes online og blive fundet i Google. Her kan du læse mere om onlineoptimering.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!