Det er de små og sproglige detaljer, der batter for god SEO
Der findes utallige lange artikler om de forskellige aspekter inden for SEO. Dette indlæg fokuserer kun på en brøkdel (men meget vigtig del), nemlig de små og sproglige detaljer. Jeg kommer med gode råd til optimering af søgeord med fokus på de små ting, du kan fokusere og justere på. Indlægget er for dig, der lige er begyndt at lære om SEO.
Hvad er SEO?
SEO står for “Search-Engine-Optimization”, altså søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering er den omkostningsfrie måde at rangere højere i Google – i modsætning til Google Ads, som er de betalte søgeord. Betalt trafik kan du læse mere om her.
Kort sagt kan man dele SEO op i disse indsatser:
- Teknisk SEO, som omhandler en optimeret hjemmeside i form af bl.a. kode og hastighed.
- Off-page SEO, som handler om linkbuilding og outreach – altså det at skaffe relevante links til din hjemmeside.
- On-page SEO, hvor du producerer og optimerer det indhold, som er relevant for din potentielle målgruppe. Indhold kan bl.a. bestå af billede, tekst, video og andet materiale, afhængig af din branche.
I grove træk handler on-page søgemaskineoptimering om at optimere og forbedre dit indhold og dine tekster, så Googles algoritme anser dit indhold for relevant, troværdigt og opdateret – og derved rykker din hjemmeside op, når folk søger på noget, der matcher dine søgeord.
Hvis du vil læse mere om, hvad SEO er, og hvordan det helt grundlæggende fungerer, kan du klikke på det linket ovenfor.
Gode råd til god SEO
De generelle overvejelser:
– Det allerførste, du som virksomhedsejer skal overveje, er: ‘Hvem er min målgruppe?’, da det har stor betydning for, hvilke søgeord du skal fokusere på.
– Derefter er det vigtigt at tænke over: ‘Hvad er det, jeg vil opnå?’ Det vil sige, overvej hvilke emner, søgeord og kontekster du gerne vil findes på og derved rangeres højere på.
– Du skal undersøge konkurrencen, og hvad folk søger på inden for dit felt.
– Og du skal udarbejde relevant og troværdigt indhold ud fra de søgeord, du har fundet frem til i din søgeordsanalyse.
– Sidst handler det om at optimere dit indhold løbende efter, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Det er en fortløbende proces, som du som virksomhedsejer aldrig bliver færdig med, da konkurrencen, kundernes behov og algoritmen ændrer sig.De sproglige overvejelser:
– Overvej og undersøg, hvad folk søger på, som ikke er én-til-én med det, du regner med.
– Her kan du bl.a. bruge værktøjer som Screaming Frog og Google Trends.
– Undersøg folks vej ind til din side på Google Analytics – hvad har de søgt på? Og staver de rigtigt? Skriver de fx Akommunikation og glemmer et-tallet? Så er det en god idé at have dette in mente.
– Undersøg, om kunderne søger i ental eller flertal. Sætter de fx s’ på? Så skal dette tænkes ind i dine ord/tekster.
– Formulerer kunderne deres søgning som et spørgsmål? Hvis ja, så er det en god idé også at implementere spørgsmålet (og svaret) på din side.
– Undersøg, om kunderne søger kortfattet (generiske søgeord) eller med lange sætninger (longtail-søgeord), og indret din SEO efter det. Der er oftest større konkurrence ved de generiske søgeord, så det er også værd at skrive sig bag øret.
– Eksempel på generiske søgeord: “Frisør Aarhus”
– Eksempel på longtail-søgeord: “Bæredygtig og økologisk frisør til farvning i Aarhus C”.
– Derudover er det en god idé kun at fokusere på én søgeterm/søgeord pr. side. når du laver tekstforfatning til hjemmeside.
– Sørg for, at dine tekster ikke er for lange, at sproget er flydende, og brug tid på at læse korrektur. Det har betydning for din troværdighed og professionalisme.
– Husk: Det er vigtigt altid at udfylde SEO-titel og metabeskrivelse, da det i sig selv kan gøre, at dine tekster rangerer bedre.
Alle disse små, sproglige detaljer har stor betydning for, hvor højt din side rangerer på Google, når folk søger. Det er vigtigt, du optimerer dine tekster, overskrifter osv. efter dine analyser, undersøgelser og ikke mindst erfaringer.
Du skal derfor bruge tid på at researche de mest gængse søgetermer inden for dit felt og derefter bestemme dig for, om du vil konkurrere med de hårde drenge og de mest populære søgeord, eller om du vil satse på mere specifikke og længere sætninger, hvor der er mindre konkurrence.
Test, test, test dine rangeringer i Google
Når du har bestemt dig for, hvilke søgeord du vil fokusere på, så skal de selvfølgelig implementeres på din side. Det er umuligt at vide, hvor godt optimeringen af søgeord kommer til at virke, før du har testet det og prøvet det af. Derfor: Test, test, test. Optimer. Test igen. Det er en løbende proces, som man med jævne mellemrum skal bruge tid på. Søgemaskineoptimering kan være hårdt og tidskrævende arbejde, men hvis du gør det ordentligt og sætter tid af, kan det give gode resultater. Det vil altså sige, at hvis du først har fået opbygget en god placering på Google og sørger for at vedligeholde dit indhold, er det gratis trafik derfra.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!