10 ting, du skal gøre, når du lægger dine tekster på nettet
Din tekst skal selvfølgelig lægges på nettet, så den kan begynde at gøre sit gode arbejde. Bruger du WordPress, er det ingen sag at lægge teksten op, men det er vigtigt, du husker at krydre den med alle de nødvendige SEO-elementer. Du skal altså som det første installere SEO-pluginnet Yoast. Dernæst skal du:
- markere din overskrift som en H1’er.
- markere dine underoverskrifter som H2’er og under-underoverskrifter som H3’er. Det er ikke nok bare at sætte overskrifterne i fed eller kursiv.
- tjekke, at den selvgenererede URL er retvisende og ikke indeholder mærkelige tegn (permalink).
- indsætte interne links.
- eventuelt indsætte eksterne, udgående links.
- udfylde tre-fem tags.
- skrive en SEO-titel.
- skrive en metabeskrivelse.
- udfylde fokussøgeord/nøgleord.
- eventuelt skrive et uddrag.
Når du har lagt din tekst op, skal du reklamere for den. Med de sociale medier fungerer det som med alt andet på nettet: Du skal være seriøs, lægge kvalitet op og sørge for at forny dit indhold. Der er derfor ikke nogen grund til at oprette en profil, hvis du aldrig bruger den, eller hvis du poster indlæg, som på den ene eller anden måde skader din troværdighed. At være aktiv på de sociale medier er en arbejdsopgave, så overvej, om det er det værd for dig, og om du har tiden til at være aktiv. For det kræver, at du uploader indhold ofte. At åbne en Facebookkonto og kun uploade indhold en gang om måneden er værre end slet ikke at have en. Det kan få folk til at tænke, at du enten ikke kan finde ud af at bruge mediet, eller din forretning går dårligt. Husk også, at selv om Facebook er det mest brugte sociale medie i Danmark, får mange virksomheder med b-t-b-kunder (business-to-business) ikke kunder gennem Facebook. Det er måske mere relevant for dem at være på LinkedIn.
Gør, hvad du kan for at skrive spændende, kontroversielle artikler med nyt stof, så andre har lyst til at linke til dig (earned links). Og forsøg at hjælpe det på vej ved acquired links – altså links, du selv beder om, som beskrevet i artiklen “Hvad er SEO?“. Når du reklamerer for dine tekster, skal du hele tiden tænke på din linkprofil. Det er ikke nok, at læserne bare læser teksterne på din side; der skal også linkes til teksterne fra gode kvalitetshjemmesider.
Og så til sidst: Brug skriverådene – også når du lægger dine tekster på nettet og reklamerer for dem.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!