Godt skrevet! At skrive er at læse
Det kræver overordnet to (ihærdige og vedvarende) tiltag at blive en god tekstforfatter og/eller forfatter:
1) At skrive, skrive, skrive.
2) At læse, læse, læse.
Jeg begiver jeg mig nu ud på en rejse, hvor jeg vil læse, læse, læse og anbefale dig de bøger, der er så godt skrevet, at de kan lære os (mig og dig) at skrive – eller måske bare have lyst til at læse et virkelig godt sprog. Rejsen hedder ”Godt skrevet! At skrive er at læse.” Jeg har fået lyst til at rejse, fordi det er sådan, jeg bliver en bedre tekstforfatter. Ved at lære og læse andre – også og måske netop de skønlitterære forfattere – som kan inspirere mig til at turde gøre noget nyt på nettet og i magasinerne. Og så vil jeg gerne udgive flere bøger. I 2017 udgav jeg fagbogen ”Tekst og trafik – vejen til mere salg på nettet” og sysler med at skrive skønlitterære bøger ved siden af mit arbejde i a1kommunikation. Jeg elsker nemlig tekst i alle afskygninger.
Først lige et par rammer:
- Det er ikke egentlige og klassiske boganmeldelser, jeg sigter efter, for jeg bruger ikke hverken dit eller mit krudt på at gengive bøger, der er dårligt skrevet og altså ikke er værd at læse, men anbefaler kun dem, der er. Alligevel rangerer jeg dem (for nogen er bedre end andre). Jeg giver dem a’er (a som i anbefaling – og nu hedder vi jo også a1 … så den lå lige til højrebenet), og bøgerne kan få 5 ud af 5.
- Godt sprog er en subjektiv sag, om end der er nogle helt objektive, stilistiske krav:
- Sproget skal flyde så godt, at det ikke generer læsningen.
- Sætningsopbygningen skal være forskellig i sætningerne, så der er variation i sproget.
- Ordforrådet og ordvalget skal være spændende og varierende.
- Der skal ikke være gentagelser og klicheer.
- Forfatteren må meget gerne lege med sproget, evt. kaste sig ud i nye konstruktioner.
- Metaforer kan være et godt virkemiddel til at levendegøre sproget, men skal bruges klogt, med omhu og uden at gøre sproget søgt.
- Hvis der er dialog i bogen, skal den være realistisk. Forfatteren skal være dygtig nok til at variere sproget og ordforrådet, så personerne ikke taler på samme måde. De forskellige mennesker skal have forskelligt sprogligt udtryk.
- Der skal være rytme og flow i sproget, så læseren legende let danser gennem teksten.
Nogle mener, at et godt sprog skal være usynligt for fortællingen. At sproget skal flyde så godt, at man slet ikke lægger mærke til, at det er der. Jeg er til dels enig, for det kommer helt og holdent an på, hvad forfatterens projekt er. I Inger Christensens ”DET” er det i den grad sproget, der er i fokus, som hun i øvrigt mestrer fantastisk og leger vidunderligt med. I krimier fx er det fortællingen, der er det vigtige, og sproget kan være et virkemiddel til at få fortalt en historie.
Læn dig godt tilbage, og læs alle de gode anmeldelser, der er på vej til dig. Og skriv meget gerne en kommentar i boksen nedenfor. Debatter om sproget gør hele arbejdet værd.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!