Sig farvel til overfyldte og kedelige PowerPoint-præsentationer
5 tips, der får publikum til at huske dit budskab
Kender du dét? Du skal holde et oplæg for dine kolleger om dit seneste projekt. Og du glæder dig. Du har arbejdet på det her projekt i måneder – nu kan du omsider dele ud af dine erfaringer.
Så hvad gør du? Du laver en stor og gennemarbejdet PowerPoint-præsentation og sørger selvfølgelig for at få alle de vigtige detaljer med på dine slides, så du ikke glemmer noget.
STOP! Ja, stop.
For det er lige her, mange begår en stor og grum fejl. Når (eller hvis) du bruger dine slides som noter eller talepapir, ender du nemlig med en stak teksttunge og overfyldte slides, der i princippet overflødiggør selve din mundtlige præsentation …
Overfyldte slides og ubetydelige detaljer forstyrrer dit publikum og fjerner fokus fra dit budskab. Når du kaster en teksttung slide op på skærmen, kan du være helt sikker på, at folk begynder at læse teksten fremfor at lytte til det, du siger. Det betyder, at du ikke er herre over, hvilke punkter den enkelte tilhører finder mest interessant. Og du kan derfor være ret sikker på, at folk har glemt dit hovedbudskab, når de går hjem.
Vi husker nemlig kun 10 % af det, vi bliver præsenteret for (Yes – sølle 10 %)!
Og hvis du har et mål med din præsentation (det har du nok), skal du derfor overveje, hvilke 10 % folk skal gå hjem med. Det er de 10 %, du skal fokusere på igennem hele din præsentation. Det kan være en svær balance. For når du har meget på hjerte, må du nogle gange hoppe et par skridt tilbage og igen (og igen) minde dig selv om, hvad dit publikum EGENTLIG har brug for at høre.
Og hvordan gør du så det?
Her får du 5 gode råd, der får publikum til at huske dit budskab:
Inden du åbner PowerPoint (ja, inden …), så spørg dig selv:
1. Hvad er målet med din præsentation? Hvad skal folk huske, når de går hjem?
2. Hvem er dit publikum, og hvad ved de om dit emne? Forudsætter dit emne en særlig viden, som behøver en introduktion? Eller kan du forvente, at dit publikum har en fælles grundviden? Når du har en ide om det, ved du, hvor din fortælling skal starte.
3. Hvad skal publikum huske, gøre, tænke, handle på efter din præsentation? Tænk her tilbage på målet med din præsentation.
Når du har styr på målet med din præsentation og dit publikum, finder du en stak Post-its.
4. Skriv her overskriften på de slides, du vil have med i din præsentation. Hold dig til et emne pr. Post-it (slide). Sæt dine Post-its op i den rækkefølge, der giver mening for din præsentation. Er der et naturligt flow? En struktur? Er der noget, der mangler eller noget, der overlapper? Og husk: En slide skal KUN med, hvis den understøtter dit budskab.
5. Når du har fundet strukturen, åbner du PowerPoint. Nu kan du overføre overskrifterne (og kun overskrifterne) fra dine Post-its til dine slides. Tænk over, hvordan du med billeder og/eller illustrationer kan visualisere det, du vil sige. Har du brug for at bruge ord, så brug stikord – aldrig hele sætninger. Hele sætninger hører til den mundtlige præsentation – altså det, du fortæller, når du præsenterer. Vi elsker gentagelser – derfor skal du gentage dit budskab flere gange i din præsentation – gerne i forskellige kontekster, så publikum får det repeteret fra flere vinkler.
Husk: En tydelig struktur er de trædesten, der bringer dit publikum tørskoede gennem din præsentation. Fra A til B, hvor du og publikum ender på samme destination med en fælles forståelse.
Forvirret? Don’t worry. Her kan du se et eksempel på, hvad du ikke skal gøre, og hvad du i stedet kan gøre:
Vi kan selvfølgelig også hjælpe dig med din PowerPoint-præsentation.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!