Korrektur – hvad er det …?
Det halter gevaldigt med den sproglige kvalitet online. Stikprøveundersøgelse viser, at der er sproglige fejl på over 60 procent af danske virksomheders hjemmesider. De mange fejl kan skade virksomhedernes image og i værste fald hæmme kommunikationen.
Cand.mag. Tanja Tjerry har gennemført en stikprøveundersøgelse, som tager temperaturen på den sproglige kvalitet på danske virksomheders websites. Resultatet er nedslående: Der er sproglige fejl på mere end 60 procent af siderne. En tilsvarende undersøgelse foretaget i 2005 viste fejl på over 50 procent af siderne. Den nye undersøgelse omfatter i alt 100 tilfældigt udvalgte danske websites tilhørende virksomheder fra vidt forskellige brancher.
Det kan også gå for stærkt
Typiske fejl er kommaterings-, orddelings-, slå- og stavefejl. Ofte er der tydeligvis tale om sjuskefejl, som selv stavekontrollen i Word ville have opfanget. Det er slåfejl som ”kommnikation”, ”infomation” og ”nøgeltal”.
Mange sider bærer også åbenlyst præg af, at man ikke har læst teksten ordentligt igennem før publicering, det er simpelthen gået for stærkt. Mange sætninger giver ganske enkelt ikke mening, og det kan være fatalt for en virksomhed, der gerne vil sælge deres produkt, fordi det i den grad kan hæmme og forstyrre kommunikationen.
Husk korrekturen!
Teamet bag a1kommunikation vil med baggrund i den nye undersøgelse endnu engang opfordre til, at man får læst korrektur på sit materiale før publicering. Det gælder alt lige fra hjemmesidetekst og markedsføringsmateriale til mindre brochurer, Facebook-opdateringer og visitkort. Alt andet kan have for store omkostninger og i sidste ende koste dyrt.
Korrektur – hvad er det …?,
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!