Fejltagelser på sociale medier
Med fingeren på pulsen i den teoretiske verden blogger vores studentermedhjælper Joan Jensen om business communication som fx sociale medier, kampagner, PR og branding.
Sociale medier er ikke kun lig med succes. Der kan også begås mange fejl på de sociale platforme, som potentielt kan skade dit brand, hvis du ikke er opmærksom på din målgruppe og har en strategi.
Sociale medier har længe været et buzzword i dansk erhverv, og for mange er der store gevinster at hente ved at være aktive i sociale communities. Tiden dikterer, at sociale medier er den rigtige vej at gå, men mange virksomheder bevæger sig derind i blinde, og det kan få konsekvenser for virksomhedens brand og omdømme. Vi bringer her en kort oversigt over, hvilke fejl der typisk bliver begået af virksomheder, når de sætter i gang med sociale medier.
Din målgruppe er ikke aktiv på sociale medier
Fish where your fish are! Er din målgruppe overhovedet aktiv på sociale medier? Hvis din målgruppe hører til en befolkningsgruppe, der enten er meget lidt aktiv online eller udgør en meget lille procentdel af brugerne på sociale medier, er der ingen grund til, at virksomheden bruger tid på at være til stede i sociale communities. Sats i stedet på mere traditionel kommunikation som for eksempel direct mail eller offline-kampagner, og så kan du eventuelt forsøge gradvist at lokke din målgruppe over på digitale platforme ved eksklusivt at lægge ekstra spændende indhold herover.
Du satser på Twitter og Google+
Du gør det for at være innovativ, men det kan nemt slå fejl, for det er minimalt, hvor mange danske brugere, der findes på Twitter og Google+. Derfor ender du højst sandsynligt – ligesom så mange andre – med at have en død profil uden følgere og uden aktiviteter. Og det er mere skadeligt end gavnligt for din virksomhed. Facebook og YouTube er gode alternativer, som danskerne besøger flittigt. I 2013 har over 3 millioner danskere været aktive på Facebook mindst en gang om måneden.
Du har ikke den tid, det kræver
Det kræver både tid og strategi at få succes med sociale medier. Hvis du kun har tænkt dig at afsætte et par timer om måneden til dine aktiviteter på sociale medier, får du også meget lidt trafik til dine sites. Sørg derfor for at være aktiv og lægge op til samtale, dog uden at spamme og være anmassende.
Du kan ikke klare kritik
Sociale medier lægger op til dialog og diskussion, så hvis du bliver fornærmet eller vred, når dine følgere kommer med kritik, bør du ikke bevæge dig ind på sociale medier. Virksomheder, der er aktive på sociale medier, bør altid gøre sig umage for at holde en god tone og besvare den kritik, der måtte komme, på en positiv måde. Ubesvaret kritik er næsten lige så slemt som at svare aggressivt, så vær forberedt på at indgå i nogle diskussioner, hvis du vælger at være aktiv på sociale medier.
Du vil sælge mere
Er din eneste grund til at oprette virksomheden på sociale medier at skabe mersalg? Så bliver du skuffet, for sociale medier er ikke salgskanaler. Det er kanaler, du kan bruge til at skabe mere opmærksomhed om dine aktiviteter, lære din målgruppe bedre at kende, finde ud af, hvad de interesserer sig for, og skabe mere værdi for dem. I det lange løb giver det også højere salgstal, men husk, at høj omsætning i høj grad hænger sammen med gode relationer og tålmodighed.
Kilder: kommunikationsforum.dk, nettendenser.dk, infomedia.dk
Fejltagelser på sociale medier,
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!