Fri os fra alt det indhold
På det ellers glimrende kommunikationsforum.dk blev jeg pludselig så træt, da jeg skimmede indlægget ”100 ideer til Content Marketing”.
I min søgning efter at få afgrænset, hvad content marketing egentlig handler om, faldt jeg over indlægget, der indeholder ikke bare 5 gode idéer, eller måske 10 for den ekstra tekstnørdede, men nej: 100 forslag til, hvordan man skaber indhold til hjemmesider, sociale medier og intranet.
Jeg er helt med på, at content er king; jeg prædiker content og lever af det, men for søren! Det er, som om vi i forsøg på at sælge, sælge, sælge, ligge nr. 1, nr. 1, nr. 1, side 1, Facebook, Google+, Twitter … måske bare en lille smule glemmer, hvad dem, der skal læse ALT DET INDHOLD og alle de sjove, uforglemmelige, uundværlige, informative opdateringer og indlæg, egentlig har brug for.
Sådan holder du dine sko skinnende
Det er lidt skæbneironisk, at content marketing handler om at få kunderne til selv at agere frem for at tvinge et køb ned over hovedet på dem, og alligevel er ideen at bombardere kunderne ENDNU mere med virksomhedernes uundværligheder. Der ER stor forskel på at skrive: ”Køb sko billigt” og ”Sådan holder du dine sko skinnende”, og jeg vil til enhver tid anbefale mine kunder at kommunikere på en mindre orgacentrisk måde og spørge: ”Hvad kan læseren få ud af teksten?” frem for ”Hvad får virksomheden ud af teksten?”. Men det er som slangen i paradis, for god markedsføring er nu så brugerorienteret, at virksomhederne skal kunne give informationer, der er RELEVANTE, UUNDVÆRLIGE og SJOVE for brugeren HELE TIDEN, og bejle til, at brugeren bliver så informationsliderlig, at han engang i fremtiden får lyst til at købe. For hvem orker tanken om at skulle slaves med 100 opdateringer eller 100 indlæg med gode råd om skopudsning, før vi til sidst overgiver os og køber et par nye sko?
Det er så relevant, uundværligt og morsomt, at jeg er nødt til at undvære det
Måske skulle vi alle tage en pause i ny og næ og tænke, at det måske er meget godt indimellem at få fred for alle de informationer. Jeg er almindeligt Facebook-afhængig og holder bestemt af mediet, men afmelder personligt nogle af de Facebook-sider, der opdaterer hele tiden. Jeg gider ikke høre om økologiske æg hver dag og flere gange om dagen – jeg orker snart ikke engang at spise dem og har overvejet at prøve æg fra burhøns, selv om jeg sværger til økologi og med oprigtig interesse ’synes godt om’ noget med æg og øko. Til gengæld kan jeg være mægtig interesseret i dem, der ikke så ofte opdaterer. De må have noget på hjerte. Det er lang tid siden, jeg har hørt fra dem.
Alting eksisterer i sin modsætning
Hvis jeg var sammen med min kæreste hver dag og hele tiden, ville jeg jo også blive træt af ham (selv om han er dejlig). Adskillelse er vigtig for samvær. Uforglemmelige samtaler er dem, hvor der ikke bliver sagt noget. Og de bedste pauser dem, hvor der snakkes. Det dejligste er at ville ha’ mere frem for at være mæt. Ligesom man kan overoptimere, kan man vel også oversocialisere og overproducere. Og derfor handler det om at kunne begrænse og udvælge sit indhold, så det, vi udsætter vores brugere og læsere for, er noget, de rent faktisk har brug for, og ikke bare tilbudsskilte forklædt som uundværlige informationer.
Fri os fra alt det indhold,
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!