Sociale medier – hvad kan de gøre for din virksomhed?
Med fingeren på pulsen i den teoretiske verden blogger vores studentermedhjælper Joan Jensen om business communication som fx sociale medier, kampagner, PR og branding.
Sociale medier kan være en gevinst for din virksomhed – hvis du altså forstår at bruge de digitale platforme rigtigt. Læs med her, og få en række tips til, hvad du skal være opmærksom på, inden du opretter din virksomhed på de sociale medier.
Sociale medier fylder mere og mere i både medielandskabet og for mange virksomheder. Virksomhederne har fået øjnene op for, at sociale medier kan have en positiv effekt på deres brand, kunderelationer og måske endda salg, og derfor har mange af dem bevæget sig ind på de sociale medieplatforme. Virksomheder kan opnå mange positive resultater ved at bruge sociale medier – vel at mærke, hvis de bruger dem strategisk og hele tiden tænker på målgruppens interesser.
Mange fordele at hente på sociale medier
Med et strategisk fokus kan sociale medier bruges som et værktøj til at styrke virksomhedens brand, give en tættere relation til målgruppen, skabe brugerinvolvering og bidrage til at finde nye kunder inden for målgruppen. Her får du en miniguide til, hvad du skal tænke over, inden du opretter din virksomhed på de sociale medier.
Læg en strategi
Det vigtigste er at lægge en strategi, før du opretter din virksomhed på sociale medieplatforme. Du skal vide, hvad du vil opnå med din tilstedeværelse på sociale medier. Er det flere kunder? Mere opmærksomhed omkring et produkt eller en kampagne? Afgræns, og identificer dine mål, og skriv dem ned i et dokument, så du løbende kan evaluere.
Kend din målgruppe
Du skal vide, hvem din målgruppe er, og hvad den interesserer sig for. Kun ved at kende din målgruppe rigtig godt, kan du producere indhold, der fanger og fastholder dens interesse. Når målgruppen føler sig forstået og prioriteret, opstår der automatisk velvilje over for dit brand.
Involver dine brugere
På de sociale medier er dine brugere ikke længere passive tilskuere på sidelinjen. Nu kan de tage til genmæle og kommentere offentligt på alt, hvad din virksomhed foretager sig. Derfor er det en god idé at interagere med dine brugere, besvare deres henvendelser og involvere dem i fx udviklingen af et nyt produkt. På den måde får du både tilfredse kunder og gør det nemt for din virksomhed at opfylde kundernes behov.
Bruger din målgruppe overhovedet sociale medier?
Fish where your fish are! Hvis din målgruppe ikke er aktiv på sociale medier, er der heller ingen grund til, at din virksomhed er til stede der. Sats i stedet på mere traditionelle kommunikationsformer som fx offline kampagner og nyhedsbreve.
Læs mere: Peter Svarre: Den perfekte Storm + Astrid Haug & Anna Ebbesen: Lyt til elefanterne
Sociale medier – hvad kan de gøre for din virksomhed?,
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!