Læs om bogen “Tekst og trafik – vejen til mere salg på nettet”
På nettet er tekstforfattere superhelte. De dyster på ord. Ord, der bliver søgt på. Klikket på. Ord, der rammer – det rigtige sted. På nettet er DU en superhelt, for med “Tekst og trafik” kan du lære at skrive tekster, der konverterer bedre. Du skal bare lære at bruge de rigtige ord, så du har noget at dyste med.
Internettet udvikler sig hurtigere, end vi kan sige HURTIG HEST, og alligevel er teksters vigtige betydning konstant. Du skal derfor lære at skrive tekster, der sælger det, du har på hjerte – både over for kunden og på Google.
Når du arbejder på nettet, så tænk på en bamse. BUDSKAB, AFSENDER, MODTAGER, SEO og at ELSKE. Krammer du bamsen, sælger du mere.
Find frem til den del af BUDSKABET, der er relevant for dine modtagere. Det er den del, der tilfredsstiller et behov, modtageren har – og altså ikke den del, der tilfredsstiller de eget behov for at sige noget eller få solgt nogle varer i en hulens fart. ”Køb nu for pokker min bog om vin, så jeg kan få nogle stakater i kassen.” Nej. “Med ‘Bogen om vin’ bliver du aldrig mere fortvivlet i supermarkedet eller går i panik over culotten fredag aften.” Det er det, din modtager gerne vil vide.
AFSENDEREN er dig, din virksomhed eller din arbejdsplads. Når du kommunikerer, er det vigtigste, at du fremstår troværdig, er konkret om, hvad der gør virksomheden unik og ikke mindst, at du har dine argumenter i orden, så man ikke kan spørge: HVORFOR skal jeg købe det her af dig? Og det gør du bedst ved at lære fra de tre retoriske musketerer: ETOS, LOGOS og PATOS. Du skal også tage læseren i hånden, så dine tekster er ekspedienten i butikken, der vejleder og informerer. Dine læsere skal føle sig trygge, så de ikke har behov for at ringe til kundeservice.
MODTAGEREN er din kunde, din bruger og hele fundamentet for din forretning. Du skal altså finde ud af, hvem dine modtagere er, så du kan kommunikere med dem. Der er nemlig stor forskel på, om du sælger is og kommunikerer til børn eller sælger øl og kommunikerer til mænd. Selv om der er visse lighedspunkter i behovstilfredsstillelsen …
SEO står for søgemaskineoptimering og er hele den del, der handler om, at dine tekster kan blive fundet i Google. Hvis vi sammenligner internettet med et bibliotek, er søgemaskinerne bibliotekarer, der hjælper os med at finde det, vi søger efter, og din hjemmeside er en bog, der skal præsenteres rigtigt, så den er værd at anbefale og rangere højt i søgeresultaterne. Som man siger, er det bedste sted at skjule et lig på side 2 i Google. Så vi skal op på side 1! NU!
SEO består af teknik, indhold og links. Din side skal leve op til nogle tekniske krav, så den lettere kommer frem i Google. Dit indhold skal være skrevet, så det bliver indekseret rigtigt, og man får lyst til at klikke på dine tekster i søgeresultaterne. Og så skal du sørge for at linke rundt på din egen side, ligesom du skal få links fra andre sider ind til din. Eksterne, indgående links svarer nemlig til anbefalinger, og dem vil vi gerne have mange af.
Det er altid dejligt at elske og blive elsket. På nettet skal du ELSKE dine brugere, for giver du dem en god brugeroplevelse, bliver både Google og netop brugerne glade. Google vil nemlig gerne anbefale en side, der er populær, relevant og fyldt med kvalitet. Du skal også elske det, du skriver om. Har du ikke passion for dit emne, er det svært at sælge. Nogle emner er kedelige. VIRKELIG kedelige. Men så skal du bare stille en masse spørgsmål, og lige pludselig dukker det sjove i det kedelige op. Vidste du fx, at vaskemaskinen har eksisteret i 170 år – det vil sige kun 13 år efter, H.C. Andersen skrev ”Den lille Havfrue”? Eller at man allerede i 1920’erne kunne købe en elektrisk vaskemaskine til sit eget hjem, selv om flere stadig kørte i hestevogn til lyden af den bumpende jazzmusik? Det vidste jeg heller ikke, før jeg stillede spørgsmål og fandt den gode historie i noget så kedeligt som et elapparat.
Når du har krammet bamsen – altså forholdt dig til Budskab, Afsender, Modtager, SEO og at Elske, skal du lægge dine tekster rigtigt op i WordPress og reklamere for dem.
Går du i panik nu, fordi det hele alligevel lyder lidt indviklet, kan du være helt rolig. Jeg tager dig i hånden hele vejen igennem. Sammen skriver vi de rigtige tekster, så du får mere trafik.
Tekst og Trafik – vejen til mere salg på nettet er en teoriguide, der hjælper dig med, præcis hvad du skal gøre for at optimere din side og dine tekster, så du får mere trafik. Den udkom den 28. juni 2018 – både som e-bog og trykt bog. Bogen er på 162 sider med tjekliste, ordliste og gode værktøjer. Køb “Tekst og trafik – vejen til mere salg på nettet”.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!