Få succes online: Strategi og forarbejde
Skal vi hjælpe dig med at få succes online? Så er vi lige her. Eller du kan læne dig tilbage og læse, hvorfor strategi og forarbejde er vigtigt, hvis du vil have onlinesucces. Det er nemlig ikke en no-brainer!
I vores serie “Få succes online” har vi talt med en række eksperter, der med hver deres baggrund kommer med gode råd til, hvordan du som iværksætter kan få succes online. I denne artikel har vi stillet spørgsmål til Michael Lund, der var med til at bygge en virksomhed fra bunden til at blive en international succes med en omsætning på over en halv milliard dollars.
Skal man have en strategi, eller kan man bare oprette en SoMe-konti og gå i gang?
– Min holdning er, at når du investerer i en forretning eller noget som helst andet, hvad enten der er tale om en investering af penge, tid eller andre resourcer, så gør du klogt i at have en velovervejet strategi. De sociale medier er kommunikations- og salgskanaler, og god kommunikation og salgskultur har ikke ændret sig fundamentalt. De nye kanaler er nye værktøjer, som vi benytter til at udføre kommunikation og salg, men god kommunikation og godt salg er stort set det samme, som det altid har været. Hvis du beslutter at åbne en traditionel butik, skal du naturligvis overveje, hvor den skal ligge fysisk, hvordan den æstetisk skal fremstå. Ligesom du tager beslutning om produktsortimentet, om du skal ansætte mennesker til at hjælpe i butikken, og i hvilket omfang du skal tilsidesætte penge til at gøre reklame for den nye forretning. Du lægger også en økonomisk plan. At forretningen er blevet virtuel, og alt kan gøres meget hurtigt og et langt stykke hen ad vejen uden store økonomiske omkostninger og overvejelser, betyder ikke, at du ikke skal lægge en plan og overveje, hvordan og hvorfor du investerer dine ressourcer i at markedsføre din forretning. For i den virtuelle verden er det netop måden, du kommunikerer på, der gør en forskel. Det gælder både de ord, du bruger på din hjemmeside, og det budskab, du spreder på de digitale kanaler. På nettet er din konkurrent kun ét klik væk, så du skal fremstå både relevant og interessant, hvis du skal tiltrække kunder.”
Hvad er en typisk fejl at begå, når man går digital?
– Den mest typiske fejl er nok, at mange forretningsdrivende ikke tager deres onlinetilstedeværelse seriøst nok. Det er efterhånden få, som ikke har en hjemmeside og/eller konti på diverse sociale medier. Men det er meget tydeligt, at det er få, som har en gennemtænkt og konsekvent strategi på de digitale platforme. Større virksomheder har naturligvis oftest ansatte til at tage sig af disse ting og investerer i at stå stærkt på internettet. Mindre og mellemstore virksomheder har ofte ikke medarbejdere specifikt dedikeret til de digitale medier, og fordi det forekommer enkelt at få sat en hjemmeside op og etablere diverse SoMe-konti, vælger man en forhåndenværende løsning. Det betyder blandt andet, at virksomhedens hjemmeside og SoMe-konti ikke bliver opdateret regelmæssigt, at SEO ikke er implementeret korrekt, og at SoMe-kanalerne er spækket med uinteressante budskaber, der ikke fanger målgruppen. Virksomheden mangler ganske enkelt et overblik og en helhedsbetragtning af, hvad man vil opnå med sin digitale tilstedeværelse.
Er det ligemeget, om man sælger sko eller konsulentydelser?
– Jeg mener virkelig, at det er helt ligegyldigt, hvilket produkt man sælger. Internettet er frem for alt en kommunikations- og salgskanal. Det gør en forskel, hvilke platforme man vælger at benytte i sin kommunikation, og det gør en forskel, hvordan man kommunikerer, men produktet spiller egentlig ikke nogen rolle.
Hvor meget tid skal man bruge?
– Man skal bruge den tid, der er nødvendig. Det er ikke muligt at fastsætte, hvor meget tid der skal investeres i at positionere sig godt på internettet. Meget afhænger fx af ens eget udgangspunkt, den forventning og det ambitionsniveau, du har til din onlinetilstedeværelse. Jeg mener ikke, man kan bruge for meget af sin tid på sin forretning online, som situationen er i dag, og jeg mener, at alle kan forbedre sin tilstedeværelse på de digitale medier.
Der er to parametre at forholde sig til: det tekniske og det indholdsmæssige. Min opfattelse er, at mange lever i den tro, at det tekniske er mest vigtigt og forholdsvis komplekst, mens de bruger færre ressourcer på, hvad deres budskab er, og hvorledes de kommunikerer bedst muligt. Virkeligheden er nok nærmere, at der er visse tekniske basisfærdigheder, som man bør sætte sig ind i, og som egentlig ikke behøver koste fantastisk meget i tid og penge. Derefter vil man kunne klare det meste selv. Hvad indholdet og kommunikationen angår, er det nok et relativt større arbejde at tilegne sig de basale færdigheder, og når/hvis man har dem, er der stadig et stykke arbejde, som skal gøres kontinuerligt.
Så til sidst, hvis du skulle give et godt råd til, hvordan man får succes online, hvad ville det være?
– Som med alt andet vil jeg altid råde til at gøre forarbejdet … sætte sig ind i, hvordan onlinemekanismerne virker. Der er et væld af muligheder for at lære om digital forretningsførelse, optimering, markedsføring og kommunikation på internettet. Det kan muligvis være nok at benytte sig af gratis information via diverse blogs og webinars for at komme i gang. Det kan også være en god idé at investere i yderligere onlineundervisning eller rådgivning om onlinesucces, således at man får stillet skarpt på sin egen helt specifikke virksomhed. Hvis man har meget travlt med andre aspekter af sin forretning, kan onlinedelen være den del, du skal hyre hjælp til eller outsource. Hvis de digitale platforme er dine vigtigste salgs- og markedsføringskanaler, giver det helt bestemt mening at bruge både tid og ressourcer på at optimere din tilstedeværelse netop der.
Få succes online: Strategi og forarbejde,
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!