Elsk dit emne!
Sidste begreb i BAMSE-modellen er at elske det, du skriver om. I mange situationer giver det sig selv, men husk at kommunikere din passion. Forklar din læser, hvad der er så fantastisk ved netop det, du sælger. Har du svært ved at finde gejsten, kommer her et par fif, du kan skrive dig bag øret.
Gå nysgerrigt frem
Det, der kendetegner de fleste journalister og tekstforfattere, er nysgerrighed. De ved, at der under de fleste sten gemmer sig en god historie, hvis bare man løfter stenen. Når du skal skrive en tekst, er et godt råd derfor at gå nysgerrigt frem. Husk dig selv på, at der sikkert er en eller anden sjov historie bag dit emne; det handler bare om at vinkle historien eller lede længe nok.
“Det vigtige er at blive ved med at stille spørgsmål.”
– Albert Einstein
Du kender sikkert til at have været så uheldig at havne ved siden af festens kedeligste bordherre. Selv efter tre glas vin er han umulig at trække op. Men bliver du ved med at stille en masse spørgsmål, opdager du pludselig, at der faktisk er noget interessant ved ham. Måske har han engang for 20 år siden besteget et bjerg eller lider af en social fobi, siden han er så tavs. Eller måske keder han sig bare helt vildt, fordi han er vant til noget meget mere spændende. Og hvad er det?
Er du stædig og stiller nok spørgsmål, finder du den gode historie.
Stil en masse spørgsmål, eller skriv associationer ned. På et tidspunkt finder du det sjove i det kedelige.
Tag læseren i hånden
Når du skriver, er en god huskeregel kun at skrive noget, du gerne selv vil læse. Sidder du og tænker: ”Puha, hvor er det her stof kedeligt”, mens du skriver teksten, ved du allerede, at teksten ikke bliver god. Hvis du selv har bøvl med at fokusere på emnet og keder dig, når du læser dine egne afsnit, vil andre helt sikkert også gøre det.
Du kan undervejs spørge dig selv: Hvad ville jeg gerne læse? Hvad ville jeg gerne vide, hvis jeg stod i samme situation som min læser? Hvordan ville jeg gerne behandles? Hvordan ville jeg gerne tages imod?
At elske det, du sælger, handler nemlig også om at have en passion for at formidle det til dine modtagere. Det er ligesom at have set en virkelig god film og så være ivrig efter at fortælle alle dem, man kender, at de skal skynde sig at se den. Eller endnu bedre: at have fundet et virkelig godt tilbud, man gerne vil dele med andre.
Helt konkret tager du læseren i hånden ved at bruge alle de kommunikationsråd, jeg er kommet med i dette kapitel, men i bund og grund handler det om at være stolt af sine varer eller sin viden og brænde efter at videreformidle. Du skal være ekspedienten, der sørger for, at kunden føler sig tryg, vejledt og informeret. Du skal også hjælpe med, at kunden træffer det helt rigtige valg ved et køb.
Du skal formulere din tekst, som var den en ekspedient i en butik. Tag læseren i hånden.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!